15 mndn, soms weigeren avondeten, wat doen jullie?

In dit subforum kun je je gedachten over bijvoeden, welke manier, wanneer, wat en dergelijke kwijt. Ook voor en tegens van stukjes versus prakjes, zelf maken of kant en klaar, etc.

Moderators: stefankleintjes, Gonneke van Veldhuizen

15 mndn, soms weigeren avondeten, wat doen jullie?

Postby Oger on Thu Nov 05, 2009 1:25 pm

Hoi,

Hier een klein meisje die goed raplied. Maar soms lust ze het avondeten niet en weigert ze. Na verschillende manieren van aanbieden stoppen we er echt mee. Maar geven dan ook niets anders (ihkv wij bepalen wat en hoe laat en zij bepaald hoeveel). Maar soms heb ik daar toch wel moeite mee. Ben alleen bang dat als ik vervolgens wat anders op tafel ga zetten, ze eerder zal weigeren als iets niet helemaal naar haar zin is.

Hoe gaan jullie hier mee om?

Groet Oger
Mama van een kleine leeuwin 28-7-08
Image
Oger

Re: 15 mndn, soms weigeren avondeten, wat doen jullie?

Postby LadyInRed on Thu Nov 05, 2009 2:02 pm

Sabine (9mnd) heeft soms ook een avond dat ze geen zin lijkt te hebben en alles van tafel veegt (leuk spelletje dat vegen). We halen het eten dan weg en dan mag ze even wachten tot wij het eten op hebben. Daarna krijgt ze gewoon weer hetzelfde beetje yoghurt. Wel geef ik haar nog een stukje appel om te happen.
Het scheelt wel dat ze een half uurtje later de fles krijgt en naar bed gaat...
LadyInRed

Postby ellenvanweerd on Thu Nov 05, 2009 5:26 pm

dit probleem heb ik ook wel es... maar ik geef nooit wat anders... we eten altijd fruit na en dat eet ze dan meestal wel.

ik denk als je inderdaad begint met wat anders aan te bieden dan blijf je bezig en als ze een keertje wat minder eten (of helemaal niet) dat geeft ook niet hoor, zolang ze goed groeien en gezond zijn. (wat klinkt dat heerlijk nuchter, zo voel ik zelf ook niet altijd hoor 8) , maar het is natuurlijk wel zo).
Image
wij wonen in Spanje en doen aan Rapley!
ellenvanweerd

Postby Oger on Thu Nov 05, 2009 5:29 pm

Dat scheelt, ben dus niet de enige. Ze krijgt altijd nog wat volle yoghurt na en daar smult ze altijd van.
Mama van een kleine leeuwin 28-7-08
Image
Oger

Postby Ellen on Thu Nov 05, 2009 7:21 pm

Hier gaat dat ook zo hoor. Mijn dochter is ook 15 maanden en eet bepaalde dingen heel goed en andere helemaal niet. Ik doe daar verder niets aan behalve het door de week proberen te plannen dat ze regelmatig wel eet. Ik ga er niet aan toegeven want dan eten wij en zij veel te eenzijdig. Al doet zij dat nu natuurlijk nog door het andere gewoon te weigeren. En doperwtjes en worteltjes eet ze wel door de pasta of rijst maar met aardappels weigert ze. Ik snap er niks van maar kan er weinig aan doen. Soms wil ze van mijn bord of vork ineens wel eten en dat is prima maar ik blijf toch echt aardappels eten zo'n 2 a 3 keer per week. Ik hoop dat het overgaat. Van de yoghurt smult ze altijd wel en verder merk ik niet zo veel aan haar. Ze drink haar laatste voeding meestal wel iets enthousiaster als ze niet eet, maar ze komt niet vroeger de ochtend erna of zo.
Ellen

Postby ladyrabbit on Mon Nov 09, 2009 12:51 pm

Hier eet ze in de avond vaak ook heel slecht. Toetje lust ze vaak ook wel. Ik zet dan na het eten een sneetje brood met boter (ook niet echt favoriet) en een bakje met druiven op tafel. Vaak neemt ze daar dan nog een beetje van. Het is meer voor mijn gemoedsrust dat ze nog een kans krijgt om iets te eten dan dat ze er daadwerkelijk veel van neemt. Ik geef haar in ieder geval niets extra lekkers en pas ons menu ook niet aan. Ze krijgt wat wij ook krijgen.
Image
ladyrabbit

Postby kitty on Sat Nov 14, 2009 9:18 pm

Heel normaal hoor!
Tot een jaar willen ze alles proberen en daarna gaan ze uitproberen. Geen aandacht aan besteden, gaat vanzelf weer over. Als je je druk maakt over de vitamientjes kan je bij de lunch of tussendoor wat rauwkost extra geven
kitty

Postby Poppy on Tue Dec 01, 2009 3:12 pm

Als mijn zoon zijn avondeten niet wil dan vind ik dat prima. Ik geef hem zijn toetje en dat is het. Ik wil eten niet opdringen en wil ook niet iets anders geven omdat ik niet wil dat hij eten gaat weigeren omdat er dan iets anders komt. Een kind komt niet zomaar iets tekort hoor. Af en toe eten weigeren hoort erbij. Zelf lust je misschien ook niet alles even graag. Kinderen moeten soms ook wennen aan bepaalde soorten voeding. Ik blijf het dan wel regelmatig aanbieden zodat hij eraan kan wennen. En soms lust hij het best maar is hij dwars. Prima denk ik dan hoort ook bij zijn leeftijd.

Poppy
Poppy

Return to discussie