Ben vanmorgen met dochter Lucy (7 maanden) naar het consultatiebureau geweest. Hoewel ik over de vorige bezoeken niet ontevreden was komt na het bezoek van vanmorgen het stoom me nu nog steeds uit de oren (het is inmiddels 's avonds...). Er werd mij namelijk verteld dat omdat nu Lucy 7 maanden is de borstvoeding van ondergeschikt belang is geworden en dat echt (!) voedsel nu het voornaamste is. Dus... tot een maand geleden kreeg mijn dochter nog uitsluitend borstvoeding en nu zou dat ineens ondergeschikt zijn? Maar we gingen verder met het gesprek. Ik vertelde dat ik Lucy stukken eten aanbiedt en dat dit heel goed gaat. Mevrouw CB reageerde positief hoewel ik geloof dat ze het vooral erg 'schattig' vond, het idee van zo'n ukkie met een stronk broccoli. Vervolgens ging ze me namelijk vertellen dat Lucy nu dagelijks brood moet eten en dat ik dit brood in haar wang moet stoppen omdat dan de kauwbeweging vanzelf op gang komt. Uuuh? Ik zit net te vertellen dat wij onze dochter stimuleren om zelf te eten en nu moet ik brood in haar wang gaan proppen (what the f***???). Ook vertelde ze wat ik zoal op brood kon doen: smeerworst en smeerkaas. Uuuh? Uuuuh? Maar ze ging verder; het werd nu ook echt hoog tijd dat Lucy dagelijks vlees ('ja of eventueel vis') te eten kreeg. Mijn verweer dat ik het allemaal wel erg snel vind gaan en dat ik meer heil zie in een rustige opbouw en introductie van nieuw voedsel werd zonder pardon van tafel geveegd.
Ik werd zo overspoeld door een vloedgolf van koppige onwetendheid dat ik besloot -geheel tegen mijn aard in- om rustig te blijven en niet in discussie te gaan. Misschien als ik wel in opstand was gekomen dan had het me nu niet meer zo dwars gezeten, maar aan de andere kant was ik dan misschien juist nog wel meer geïrriteerd geweest. Dan maar even hier stoom afblazen. Lucy is mijn eerste kindje en ik heb de waarheid ook zeker niet in pacht, maar alles in mij schreeuwt dat het CB op een aantal punten echt klinkklare onzin zit te verkopen. En daar word je -ook al voel je dat het niet klopt- toch weer een beetje onzeker door gemaakt.
Groetjes, Suzanne