aaaargh consultatie bureau

In dit subforum kun je je gedachten over bijvoeden, welke manier, wanneer, wat en dergelijke kwijt. Ook voor en tegens van stukjes versus prakjes, zelf maken of kant en klaar, etc.

Moderators: stefankleintjes, Gonneke van Veldhuizen

aaaargh consultatie bureau

Postby suusker on Thu Oct 08, 2009 9:09 pm

Ben vanmorgen met dochter Lucy (7 maanden) naar het consultatiebureau geweest. Hoewel ik over de vorige bezoeken niet ontevreden was komt na het bezoek van vanmorgen het stoom me nu nog steeds uit de oren (het is inmiddels 's avonds...). Er werd mij namelijk verteld dat omdat nu Lucy 7 maanden is de borstvoeding van ondergeschikt belang is geworden en dat echt (!) voedsel nu het voornaamste is. Dus... tot een maand geleden kreeg mijn dochter nog uitsluitend borstvoeding en nu zou dat ineens ondergeschikt zijn? Maar we gingen verder met het gesprek. Ik vertelde dat ik Lucy stukken eten aanbiedt en dat dit heel goed gaat. Mevrouw CB reageerde positief hoewel ik geloof dat ze het vooral erg 'schattig' vond, het idee van zo'n ukkie met een stronk broccoli. Vervolgens ging ze me namelijk vertellen dat Lucy nu dagelijks brood moet eten en dat ik dit brood in haar wang moet stoppen omdat dan de kauwbeweging vanzelf op gang komt. Uuuh? Ik zit net te vertellen dat wij onze dochter stimuleren om zelf te eten en nu moet ik brood in haar wang gaan proppen (what the f***???). Ook vertelde ze wat ik zoal op brood kon doen: smeerworst en smeerkaas. Uuuh? Uuuuh? Maar ze ging verder; het werd nu ook echt hoog tijd dat Lucy dagelijks vlees ('ja of eventueel vis') te eten kreeg. Mijn verweer dat ik het allemaal wel erg snel vind gaan en dat ik meer heil zie in een rustige opbouw en introductie van nieuw voedsel werd zonder pardon van tafel geveegd.

Ik werd zo overspoeld door een vloedgolf van koppige onwetendheid dat ik besloot -geheel tegen mijn aard in- om rustig te blijven en niet in discussie te gaan. Misschien als ik wel in opstand was gekomen dan had het me nu niet meer zo dwars gezeten, maar aan de andere kant was ik dan misschien juist nog wel meer geïrriteerd geweest. Dan maar even hier stoom afblazen. Lucy is mijn eerste kindje en ik heb de waarheid ook zeker niet in pacht, maar alles in mij schreeuwt dat het CB op een aantal punten echt klinkklare onzin zit te verkopen. En daar word je -ook al voel je dat het niet klopt- toch weer een beetje onzeker door gemaakt.

Groetjes, Suzanne
suusker

Re: aaaargh consultatie bureau

Postby karinh on Thu Oct 08, 2009 9:29 pm

Volg hierin zeker je eigen gevoel!

Mijn dochter (7,5 maanden) is toevallig vandaag ook op CB geweest. Ze vroegen natuurlijk ook over het eten, en op mijn eerlijke antwoorden (ze leeft op BV en experimenteert/proeft aan bijvoeding), zeiden ze alleen maar 'oke'. :) Ik heb overigens niet gezegd hoeveel voedingen ze krijgt (8-10), want daar hebben ze in het verleden al wel eens over gezeurd. Gelukkig zeiden ze nu simpelweg: "Nou, daar doet ze het goed op! Ik heb niets aan te merken."
(want ze groeit en ontwikkelt zich prima)

Al moest ik niet vergeten om het kauwen te stimuleren... :lol: Af en toe een broodkorst of zo.
Volgens mij begreep ze niet geheel wat Rapley is en wat ik al weken aan het doen ben, ha ha.

Ik zou nooit eten 'proppen', het moet een leuke ervaring blijven!
Ik zou pas met broodbeleg beginnen als mijn kindje goed brood (met boter) eet en dan ook niet de smeerkaas/worst, maar appelstroop of vruchtenmoes of zo. Vlees/vis heb ik nog niet eens overwogen, eerst maar eens goed groente/aardappel eten.

Maar CB kan snel gaan ja, ik vond dat bij mijn oudste (flessenkind) ook zo raar. Eerst 6 maanden alleen maar melk en zodra hij 7 maanden was mocht (moest?) hij opeens brood, pap, volledige warme maaltijd (groente, aardappel, vlees), toetje (yoghurt/kwark)... Alsof die darmpjes op magische wijze opeens alles aan kunnen? Onlogisch in mijn ogen...

Dus doe het vooral lekker langzaam op je eigen manier en laat het CB in deze maar l*llen.
karinh

Postby Alinavanv on Fri Oct 09, 2009 6:48 pm

Zo kan het gelukkig ook:

Hier was de wijkverpleegkundige op het consultatiebureau juist enthousiast over het 'zelf stukjes eten' en ze gaf me een compliment en ze zei direct: 'Zeg het voort!' Ze vertelde dat ze het iedereen aanraadde, maar dat de meeste mensen het te lastig vinden vanwege de rommel :shock:

Fijn dat wij in dit opzicht in ieder geval goed geinformeerd zijn, maar zo zonde van al die mensen die nog nooit van Rapley gehoord hebben! In mijn omgeving ben ik echt de enige en ze zijn nog lang niet aan het idee gewend! Mijn schoonmoeder vind het zelfs gevaarlijk en keek laatst zeer verontrust toen zoonlief een stukje appel at.. Hij verslikte zich ook nog eens een beetje, wat qua timing niet bepaald ideaal was :wink:

Afijn, trek je in ieder geval niet teveel aan van dergelijke adviezen!
Image
Alinavanv

Postby Annette73 on Fri Oct 09, 2009 10:01 pm

Herkenbaar, hoor, Suzanne!
Over het algemeen ben ik erg tevreden over mijn CB, totdat we een inval verpleegkundige kregen.
Ipv nuttige adviezen, ging ze zitten voorschrijven wat we met eten zouden moeten doen.
Nou, mooi niet dus!! Kreeg ik vervolgens wel een discussie over met "papa", want die vond dat ze toch wel een beetje gelijk had. Nou, dat vond ik dus niet. Ik moest meer brood en tussendoortjes gaan geven en minder bv.
Ik heb er voor gekozen om er niet over in discussie te gaan met haar. Als ik geïrriteerd ben, kan ik beter niet in discussie gaan. :wink: Ik heb nog wel even gedacht of ik er een klacht oer zou indienen, maar dat vind ik weer een beetje ver gaan.

Of zouden we dat misschien als ouders toch meer moeten doen als we ontevreden zijn over ons CB?
Annette73

Postby bawidala on Sat Oct 10, 2009 5:18 pm

Nou, ik had hier gister een heel verhaal getikt maar dat werd niet gepost omdat het forum ombereikbaar was oid :evil:

Maar goed, een verkorte nieuwe poging dan maar.

Hier verschilt het echt bij wie ik kom. De arts is van: ze MOET dit eten, ze MOET dat eten, ze MOET kruipen, ze MOET naar 3 voedingen, ze MOET, ze MOET, ze MOET.

Donderdag was ik bij de wvk en die is toch wat relaxeder. Vind je dat ze goed eet? Prima toch. Goed, ze blijft in groei achter en ze gaat van gem. naar -2 dus dat moeten we wel in de gaten houden en ook al is ze maar 1 cm gegroeit, er zit groei in en dus niet verontrustend. Ze is al maanden benauwd en hoesterig dus gek is het ook niet dat ze niet groeit maar dat zag ze gelukkig ook wel in. Dat de energie in herstel gaat zitten ipv in groei.

Ik zou dus gewoon op je eigen gevoel af gaan en probeer het om hun mening het ene oor in en het andere weer uit te laten gaan. Ik heb met serieuze dingen bij ze aangeklopt en ze zouden ons zgn. helpen maar tig sessies en huisbezoeken later, hebben we toch het wiel zelf moeten uitvinden dus bij mij moeten ze nog heel wat verbeteren wil ik er positiever over kunnen zijn, gewoon teveel negatieve dingen mee gemaakt en ze hebben mij mijn middelste heel wat (medisch serieuze) steken laten vallen.

Ik kom er voor het wegen/meten en de prikken en voor de rest doen ze maar wat ze denken dat ze moeten doen.

Sorry hoor maar ben er dus niet heel positief over :oops:
Image
bawidala

Postby Lindar on Sun Oct 18, 2009 7:08 pm

Hoe is het nu met banaan eten? het is al een tijdje verder, maar nog even een korte reactie: de voedingsschema's van de cb's zijn gebaseerd op afbouwing melkvoeding. Betr. kunstvoeding is er idd een limiet aan de hoeveelheid ivm belasting niertjes, sommige medewerkers trekken dit helaas totaal onterecht door naar borstvoeding. De WHO adviseert het 1e jaar eerst bv en dan vaste voeding te geven, bv echt als hoofdvoeding te zien. Met 12 mnd eten babys gemiddeld 75% borstvoeding en een kwart vaste voeding, dus jouw insteek van rustig aan doen sluit hier geheel bij aan.

Het voedingscentrum zelfs adviseert voorzichtig te zijn met leverworst.

Vervelend zo terug te komen van het cb, het geeft stress. Ik vind hun info niet goed, maar de aanpak die jij kreeg (nl niet een dialoog) ook niet. Jammer, maar gelukkig beschik je ook over meer informatiebronnen, je bent niet afhankelijk van het cb.
Lindar

Postby Rixt on Wed Oct 28, 2009 12:18 am

Tja... het cb... heb zelfs overwogen om mijn zoontje bij de huisarts te brengen voor de prikjes... en dan niet meer langs het cb te gaan. Mijn man heeft me toch overgehaald om naar het cb te gaan en hun verhaal aan te horen, niet te reageren, en dan thuis komen lekker op je eigen manier verder te gaan.

Ik moet volgende week weer... was een extra afspraak gemaakt met arts en wijkvpk... vorige keer kreeg ik alvast advies om met potjes te beginnen en niet met vers. Zou geneutraliseerder wezen en beter tegen allergiën. Pff... alsof ik dan weet waar mijn zoontje op zou reageren als hij reageert. Dus ben benieuwd wat ze me gaan vertellen... niet veel interessants denk ik.
Verder altijd commentaar gehad op aantal voedingen (veel te veel), 's nachts niet meer geven, maar speentje.. en toch bleef de groei achter...
Rixt

Postby Lindar on Wed Oct 28, 2009 11:13 am

Rixt wrote:vorige keer kreeg ik alvast advies om met potjes te beginnen en niet met vers. Zou geneutraliseerder wezen en beter tegen allergiën.

Dat is wel een heel gek advies. Bij allergie reageert een kindje op de voeding zelf, niet op de hygieneomstandigheden. Dus dan is het handig 1 voedingsmiddel tegelijk te geven, waar potjes juist vaak mengsels zijn.
Overigens zijn potjes ook vaak qua caloriewaarde niet best. Gek genoeg, aangezien er vaak diksap doorheen gemengd zit... soms maar 35 kcal per 100g, waar de WHO uitgaat van 80 kcal per 100g bijvoeding. Ze zullen er ook wel veel water doorheen mengen...
Lindar

Postby Lindar on Wed Oct 28, 2009 11:19 am

nog even in het algemeen over het cb.... ze opereren nogal zelfstandig, waardoor het ene cb het andere niet is. En de ene medewerker is de andere weer niet...

In een eerdere BOVA (tijdschrift LLL) dit jaar stond een column over het cb en doorslapen. Dat de adviezen die die moeder kreeg zo absurd waren. Daar is vervolgens op gereageerd door een cb-medewerker, die het heel vervelend vond dat het cb in een negatief daglicht wordt gesteld. Zij was het niet eens met de info van de cb-medewerker uit de column, en niet met de aanpak/houding naar moeder toe. Zij benadrukte de samenwerking met bv-organisaties. En vond dat deze column deze samenwerking ondermijnde. Er lijkt dus wel beweging de goede richting op te zijn, alleen het druppelt nog niet zo door naar alle medewerkers. Mede door de opzet waarin de cb's een soort kleine zelfstandigen zijn (ofzoiets) ieg weinig dwang van boven. (bijv de richtlijn áanpak huilbaby's ' is teruggetrokken, maar sommige cb's hebben hem toch ingevoerd). En daardoor blijft de column toch herkenbaar......
Lindar

Postby edegids on Tue Nov 17, 2009 6:32 pm

Een cabaretier, ik weet niet meer welke, noemde het eens zeer toepasselijk het 'consternatieburo'. Dat is bij ons nu de gevleugelde term...

Natuurlijk verschilt het per buro, maar in één ding zijn ze vaak goed: je met een onzeker gevoel de deur uit helpen. Zelfs al zit je zelf in het werkveld. Ik betrap me daar steeds weer op. Ik pas nu het principe 'ene oor in, andere oor uit' toe, waarbij is zelf filter wat er een plekje in mijn hoofd vindt.
Image
edegids

Postby Lindar on Wed Nov 18, 2009 10:11 am

edegids wrote:Een cabaretier, ik weet niet meer welke, noemde het eens zeer toepasselijk het 'consternatieburo'. Dat is bij ons nu de gevleugelde term...

Natuurlijk verschilt het per buro, maar in één ding zijn ze vaak goed: je met een onzeker gevoel de deur uit helpen. Zelfs al zit je zelf in het werkveld. Ik betrap me daar steeds weer op. Ik pas nu het principe 'ene oor in, andere oor uit' toe, waarbij is zelf filter wat er een plekje in mijn hoofd vindt.

En het is zo zonde he... tijdens mijn zwangerschap was ik vol vertrouwen, ik dacht: het gaat vast goed, en zo niet: dan kan ik terecht bij het cb. Dat zou ook zo moeten zijn.
Lindar

Return to discussie