broodkorstjes er wel of niet af

In dit subforum kun je je gedachten over bijvoeden, welke manier, wanneer, wat en dergelijke kwijt. Ook voor en tegens van stukjes versus prakjes, zelf maken of kant en klaar, etc.

Moderators: stefankleintjes, Gonneke van Veldhuizen

broodkorstjes er wel of niet af

Postby Annette73 on Sat Sep 26, 2009 3:39 pm

Hoi,

Ik vind het altijd zo grappig dat het advies is te beginnen met je baby een broodkorst geven en dan vervolgens overstappen op brood zonder korstjes.

Ik zie de logica daar niet van in en Quintin krijgt daarom brood met broodkorsten.

Andere meningen/ervaringen?
Annette73

Re: broodkorstjes er wel of niet af

Postby joycevdh on Sat Sep 26, 2009 9:51 pm

Hoi,
Madelief at eerst alleen de korstjes, toen wilde ze een tijdje geen brood, en nu eet ze het liefst het binnenste in hele kleine reepjes...zucht.... :wink:
Image
joycevdh

Postby bvdveen on Mon Sep 28, 2009 11:22 am

Ik ben wel benieuwd hoe je dat hebt gedaan dan. Toevallig speelt de discussie bij ons thuis op dit moment.
Op de opvang eet onze Ilse (21 maanden oud) netjes het brood met korstjes, en thuis eet ze bijna nooit de korstjes op en wil ze alleen het zachte deel van de boterham. Ik denk dat het komt omdat ze op de opvang gewoon niet het volgende stukje kreeg voordat ze het korstje op had gegeten. Daardoor is dat nu geen strijd meer en eet ze de hele boterham gewoon op.
Thuis hebben we vaak de tijd of zin niet om de strijd aan te gaan en als de korstjes blijven liggen krijgt ze gewoon het volgende stukje.
Ben jij thuis dan wel de strijd aangegaan? Of heeft jij altijd al uit zichzelf de korstjes opgegeten?

Sander,
Papa van Ilse.
bvdveen

Postby Linda79 on Mon Sep 28, 2009 9:07 pm

Grappig Annette, dat was/is precies wat ik denk. Ik snap dat ook niet.

Wouter eet brood en wel mét korst. In eerste instantie natuurlijk alleen korstjes gegeven en sinds 1,5 maand eet hij een halve boterham (nu soms al een hele) met korst. Gaat prima, nooit een probleem geweest.

Groetjes!
Image
Linda79

Postby Ellen on Tue Sep 29, 2009 10:31 am

Ik denk dat dat te maken heeft met de taaiheid van de korsten. In het begin zeggen ze een korst omdat het juist de bedoeling is dat ze lekker sabbelen en nog niet teveel binnen krijgen. Later gaan ze echt brood eten en zijn er misschien kindjes die echt problemen hebben om de korstjes weg te krijgen, dat weet ik niet. Hier werd mij overigens door het cb gelijk aangeraden stukjes brood te geven met korstjes en zo heeft ze het ook altijd gehad. Korstjes zijn hier ook nooit een probleem geweest dus daar kan ik niet over meepraten. Alleen op vakantie in Duitsland hebben we de korstjes wel van het brood gehaald omdat het bruine brood daar echt heel erg taaie korsten had en daar had ze duidelijk wel moeite mee. Wij hebben normaal altijd brood van een bakker aan huis maar een enkele keer heb ik met supermarkt brood ook wel gemerkt dat de korsten taaier waren en ze het dan wel vervelender vond. Dus als ze geen korstjes willen eten misschien eens experimenteren met ander brood?
Groetjes, Ellen
Ellen

Postby kaya on Thu Oct 01, 2009 10:15 pm

Hier wisselt het echt constant. De ene periode zijn het enkel de korstjes dat ze willen, de andere periode enkel het binnenste. Ik geef wel altijd volledige boterhammen, ik ga er nooit zelf de korstjes vansnijden.

Ah, ik laat ze maar doen, zolang ze het lekker vinden! Dat komt allemaal vanzelf wel goed volgens mij. Wij hebben soms toch ook geen zin in bepaalde dingen en dan een paar weken later wel weer. Eten moet gewoon leuk blijven volgens mij en zeker voor zo'n kleintjes, dus dwingen of niks anders geven tot het op is doe ik nooit ofte nimmer!
kaya

Postby Annette73 on Fri Oct 09, 2009 9:41 pm

Hoe ik dat doe:
's Morgens geef ik bij ontbijt 1 of meer stukken brood met korst. En vaak gaat dat met korst op bij hem.
De "lunch"boterham (soms pas om 15.00u), snijd ik in stukjes en geef ik stukje voor stukje in zijn mond, tot hij niet meer wil. Dus niet a la Rapley. Soms haalt hij stukjes uit zijn mond om te bekijken alvorens weer op te eten. Soms heeft hij geen zin in (alle) korstjes, maar vaak eet hij het gewoon met korst en al op.

Als ik zou merken dat hij de korstjes niet zou willen eten, is het een ander verhaal. Maar ze er bij voorbaat al vanaf halen doe ik niet.

En hij is pas ruim 10 maanden en alser een periode komt dat hij geen korstjes wil eten, ga ik niet dwingen. Want ik ben tegen dwingen wat eten betreft.
Annette73

Postby bawidala on Sat Oct 10, 2009 6:55 pm

Kim krijgt brood mèt korstjes, al vanaf het begin. Ik snijd de boterham in 4 of 5 reepjes al naar gelang de boterham breed is en die geef ik haar in het handje. Gaat prima
Image
bawidala

Return to discussie