Ik herken dit helemaal niet. Als ik het zou meemaken zou ik het vreselijk vinden, maar zulk opdringerig gedrag komen wij gewoon niet tegen.
Misschien heeft dit te maken met het soort mensen in onze omgeving? Of dat we goed opletten en anticiperen op het mogelijk geven van iets dat wij niet willen? Of omdat ik nog maar weinig bij een echte slager of bakker kom? (En dan wel een verantwoorde slager bijv., met Beemsterscharrelvarkens en zelfgemaakte gekookte worst, waarvan ik het best o.k. vindt dat mijn zoon daar incidenteel een plakje van krijgt, nadat het mij gevraagd is.) Of dat de winkeliers in onze buurt, of het soort winkeliers waar ik naar toe ga, gewoon weinig aanbieden? Of kom ik zo onsympathiek over dat men ons niets aanbiedt ;-)?
Van alles een beetje denk ik... Als mensen mijn kind iets te eten willen geven, vragen ze het altijd eerst aan mij. Andersom doe ik dat ook. Bij opa en oma zeggen we zo snel mogelijk of van te voren wat wel en wat niet.
Maar anderzijds ben ik zelf niet heel strikt met het voedingsbeleid. Ik denk dat "mee-eten" juist het belangrijkst is "in de geest van Rapley". Belangrijker dan of je kind wel of niet een piepkleine hoeveelheid geraffineerde suiker binnenkrijgt. Natuurlijk zijn de grote lijnen van het voedingsbeleid wel erg belangrijk en daar zorgen wij dan ook voor. Wat dat betreft vind ik het veel belangrijker wat kinderen op het kdv krijgen aangeboden, want dat zet veel meer zoden aan de dijk dan een keer een incidenteel likje slagroom.
Als mijn ervaringen anders zouden zijn, zou ik waarschijnlijk anders reageren, maar zoals ik het nu lees vind ik de column enorm overdreven, zelfs wat "hysterisch" van toon. Vandaar nu een polemische reactie van mij, als tegenwicht ;-)
Ik snap werkelijk niet wat er zo fout is aan een likje slagroom. Ons kind eet standaard roomboter op brood bij ons. Slagroom zit een beetje tussen melk en boter in, met een beetje suiker toegevoegd, dat is echt niet schadelijk als een kind daar een enkele keer een klein beetje van krijgt! Tenzij het kind koemelkallergie heeft natuurlijk, maar dan lijkt het mij normaal dat opa en oma en familie en vrienden dat weten, wat dat is een nogal ingrijpende aangelegenheid. En ik heb nog nooit meegemaakt dat een vreemde ongevraagd mijn kind "voert".
In de column klinkt ook een soort "bezitsdrang". Je kunt gewoon niet exact blijven bepalen wat je kind allemaal binnen krijgt, van je partner, van je familie, van de oppas, van de kinderopvang, van het ziekenhuis.... en wat het kind zelf gaat pakken, uitkiezen, snaaien... Het lijkt mij belangrijker om je op de hoofdzaken te concentreren.
En ik vind het ook een beetje een luxeprobleem, als je kind geen allergie of ziekte heeft.
Verder weet ik wel dat drie maaltijden per dag te weinig zijn voor een kind (en ook voor veel volwassenen). Wat je verder daarnaast nog eet, kun je "tussendoortjes" noemen, maar je kunt het ook als kleine maaltijden beschouwen. Met mijn zoon eet ik soms vier keer per dag een maaltijd(je), als het zo uitkomt. Thuis is het "tussendoortje" dus een maaltijdje, even rustig zitten en iets eten en drinken. Echte "tussendoortjes" vind ik meer iets voor onderweg.
Kinderen moeten om de 2-3 uur iets eten en drinken, dat doen de meeste volwassenen ook. Natuurlijk is fruit beter dan snoep, maar dat ligt niet aan het fenomeen "tussendoortjes" op zich. En als je op pad gaat, is het handig om iets
mee te nemen dat niet vies wordt en niet knoeit. Op nr. 1 van onze tussendoortjeslijst staat dan ook een droge boterham - hartverwarmend hoe mijn zoon daar van kan smullen. Helaas zit er veel zout in brood en meer dan drie boterhammen per dag lijkt mij niet zo goed; dus als je kind daarnaast veel broodmaaltijden krijgt lijkt een boterham als tussendoortje mij niet zo heel goed.
Ik heb ook standaard een kant-en-klaar ingepakt koekje en een pakje/flesje drinken (van de natuurvoedingswinkel, dat wel) in mijn tas of bakfiets zitten, voor noodgevallen. Die gewoonte heb ik overgehouden aan de eerste maanden, toen ik zelf verzwakt was van de keizersnee en heel veel met mijn kleine baby op pad moest naar ziekenhuis e.d. en mijn eten en drinken er nog wel eens bij inschoot. En nu is het handig voor zoonlief, voor als we te lang op stap zijn of voor als ik in de haast niets van te voren kon klaarmaken om mee te nemen.
En als het mooi weer is eet ik ook wel eens met zoontje samen 1 ijsje in het park (eko rijstemelk-, water- of roomijsje). Gewoon omdat dat lekker en gezellig is. Ik vind een ijsje-op-een-stokje per definitie iets wat je "tussendoor" eet, ik vind het juist heel vreemd als kinderen dat als toetje krijgen.
Ik walg zelf van die hele commerciële kinder- en moeder-"cult", met al die speciale "kinderproducten" die me totaal overbodig lijken. Die hele sfeer vooral stoot mij af. Reclame gericht op kinderen vind ik misdadig en moet verboden worden.
Maar het voordeel van goede "kinderkoekjes" en "kindercrackers" is dat er heel weinig zout in zit. Dus soms hebben speciale kinderproducten wel zin.
Heel vreemd vind ik het dat bijna alle kleine kinderen soepstengels en gewone crackers als tussendoortjes krijgen. Ik vind het vreselijk dat het kdv dat iedere middag aan de kinderen geeft. Het staat zelfs op de lijst met tips voor tussendoortjes van Christel Rengers. Maar er zit weinig gezonde voedingswaarde in en wel veel zout. Dan toch liever een stuk droge volkorenboterham of een kinderkoekje...
Verder is het natuurlijk harstikke goed, zo'n lijst met tussendoortjes!
http://www.kiind.nl/articles/63/Tussendoortjes.html
groet,
HH