Hebben jullie dat nou ook wel eens?

In dit subforum kun je je gedachten over bijvoeden, welke manier, wanneer, wat en dergelijke kwijt. Ook voor en tegens van stukjes versus prakjes, zelf maken of kant en klaar, etc.

Moderators: stefankleintjes, Gonneke van Veldhuizen

Hebben jullie dat nou ook wel eens?

Postby Pineco on Fri Oct 30, 2009 10:51 pm

Al voordat we hier begonnen met Rapleyen, was ik helemaal overtuigd van deze methode. Nu we een paar maanden bezig zijn en ik zie hoe goed het gaat, hoe goed dit is voor haar ontwikkeling en fijne motoriek, hoe graag ze eet, hoe ze geniet van alle smaken, hoe makkelijk het is als ze gewoon met ons mee aan tafel kan eten, zo heerlijk zelfstandig, en hoeveel bewondering we altijd oogsten als mensen zien hoe goed ze al zelf kan eten...snap ik gewoon niet waarom deze methode niet meer gepromoot/toegepast wordt?!
Ik heb echt altijd de neiging iedereen om me heen met pasgeboren baby's aan het Rapleyen te krijgen. Dat lukt vrijwel nooit, want ze vinden het allemaal eng en denken dat het niet 'hoort', etc, etc. Maar ik vind het zelf zo geweldig en ben er zo enthousiast over dat ik het liefst iedereen om me heen daarvan wil overtuigen :) Ik kan me gewoon niet voorstellen dat je nog voor potjes kiest, als je weet dat het ook anders en beter kan...zo gek dat ik blijkbaar de enige ben die dat gevoel heeft, en dat anderen zich niets van mijn relaas aantrekken en gewoon doorgaan met hun potjes :? Het voelt telkens weer een beetje als een gemiste kans, als het niet lukt iemand te 'bekeren'
Hebben jullie dat nou ook wel eens, dat je je enthousiasme over Rapley het liefst van de daken wilt schreeuwen om maar zoveel mogelijk mensen bekend te maken met deze methode? Anders ligt het toch echt aan mij ben ik bang... :)
Mama van Evi (04-01-2009)
Pineco

Re: Hebben jullie dat nou ook wel eens?

Postby Kirsten on Fri Oct 30, 2009 11:49 pm

Ja, raar he? Ik weet verstandelijk natuurlijk wel dat potjes de standaard zijn maar met mijn gevoel kan ik er niet bij dat iemand dat nog zou doen als hij/zij weet dat het ook anders kan, Rapley dus. Veel makkelijker! Maar dat hoef ik hier gelukkig niet uit te leggen.
In mijn vriendenkring wordt wel vrij veel bv gegeven en veel vers gepureerd eten maar bijna niemand Rapleyd terwijl de meesten wel positief verbaasd reageerden toen ze het bij ons zagen. 1 Stel heeft het van ons afgekeken en Rapleyen ook. Grappig is wel dat mijn moeder en schoonmoeder (tijdens mijn zwangerschap: je gaat toch zeker wel de fles geven he? en nu mijn schoonzusje zegt dat ze nooit bv zal gaan geven reageert ze met een soort grom) helemaal om zijn en het ook promoten en er flink over opscheppen en dat mijn zusje het abnormaal vindt als ze een baby prutjes ziet eten.
Ik ben nog steeds blij dat ik tijdens het kolven op bv.com terechtkwam en direct het eureka-gevoel had toen ik de Rapley-uitleg en filmpjes zag. Onze Bebe-in-de-buik wordt volgend jaar augustus in ieder geval een lekker eigenwijze Rapley-baby als het aan ons ligt, net als haar broer!
Kirsten

Postby Annette73 on Sat Oct 31, 2009 12:51 am

Niet zo extreem.
Ik vind dat mensen hun kind eten moeten geven wat ze zelf prettig vinden.
Of dat nou rapley is of met een lepeltje.

Die potjes heb ik nooit begrepen dat mensen die iedere dag geven.
Annette73

Postby Ellen1979 on Sat Oct 31, 2009 12:58 pm

Heel herkenbaar!!! Mijn zusje (19) die hier af en toe oppast vertelde ik dat wat wij deden helemaal niet 'normaal' is. Zij vond het heel gek. (Onze dochter is eigelijk het eerste kleintje in haar omgeving.) Ze vond het er zo normaal uitzien dat ze het als volslagen gewoon had geaccepteerd. Ze snapte al niet wat al die potjes in de winkel deden.

Op een ander forum waar ook een borstvoedingsgroep zit ben ik ook een enthousiast promotor van Rapley en het lukt aardig. Vooral omdat de 'gewone' methode niet werkt bij iedereen en er zo veel zorgen zijn, vooral over het teruglopen van de borstvoeding, ander drinken aanbieden, schema's van het CB die niet aansluiten enz.

Ik ben ook helemaal gelukkig dat Meike op het KDV elke keer een andere leidster krijgt en het dan zo mooi voor doet. Dat van elke keer een andere leidster vind ik minder (De mentrix net bevallen, de andere plotseling geopereerd en dat mislukt enz.), maar ze doet het Rapley-en zo mooi voor dat ze elke keer zeggen, wat een geweldig kind hebben jullie en wat is dat zelf eten leuk!

Het gemiste-kans-gevoel heb ik niet, maar ik ben wel elke keer extreem blij als het wel lukt.
Ellen1979

Postby Gonneke van Veldhuizen on Sat Oct 31, 2009 1:17 pm

Ik denk toch dat er meer Rapley en selluf eten in opkomst is dan we misschien denken, want O**t heeft niet voor niets een hele nieuwe en vrij agressieve campagne opgezet om kinderen aan de potjes te krijgen ....
Groet,

Gonneke, lactatiekundige
Image
Gonneke van Veldhuizen
lactatiekundige

Postby Pineco on Mon Nov 02, 2009 4:34 pm

Ik geloof inderdaad wel dat steeds meer mensen zelf koken voor hun kleintje in plaats van een potje te kopen. In tijden van crisis wordt iedereen toch wat prijsbewuster en het is vaak zonde dat die potjes halfvol weggegooid moeten worden (dat is tenminste wat ik van andere mama's vaak hoor). Dus dat is op zich wel een goede ontwikkeling, nu alleen nog het pureren afschaffen, dan zijn we waar we zijn moeten :D

Nee, zonder gekheid, iedereen moet doen waar hij of zij zich goed bij voelt en als je voortdurend bang bent dat je kind in zijn eten stikt, dan is dat natuurlijk ook niet fijn. Maar toch gek dat sommige opvattingen en ideeën zo vastgeroest zijn dat je mensen er haast niet vanaf kunt brengen...
Pineco

Postby Mir79 on Tue Nov 03, 2009 2:00 pm

Ik herken het promoot-gevoel wel hoor. Ook hier ging het rapleyen supergoed en Meike is nog altijd een goede eter.

En natuurlijk gun ik het ook anderen om hun kinderen zo makkelijk en goed te zien eten, dus noem ik het altijd wel. Vorige week m'n boek van Stefan nog uitgeleend aan vrienden die me vroeg hoe wij dat hadden gedaan. Die zag het stukjes eten (en introductieschema) wel zitten. Dan ben ik toch blij dat ze het straks misschien wel gaan proberen.

Doordat Meike altijd zelf heeft gegeten en dat ook goed (en veel) doet, kan ik het ook echt totaal loslaten als ze, door ziekte of tandjes ofzo, ineens niet goed eet. Zelfs als ze een paar weken haar avondeten amper aanraakt en de helft minder brood eet, hoef ik me niet druk te maken, want als ze wil, eet ze wel. Heerlijk die wetenschap!
Groeten Mirjam, mama van Meike (17-01-08 )

Image
Mir79

Postby evelien on Tue Nov 03, 2009 2:46 pm

ja ik promoot ook. :oops:
borstvoeding al en stukjes eten ook.
mijn zus en een vriendin zijn bijna uitgerekent dus ik ben fanatiek bezig om ze aan de bv te krijgen. vriendin vrees ik alleen dat ze al stopt voor ze goed en wel begonnen is omdat het "lastig, pijnlijk oid" zou zijn.
en zusje vrees ik dat ze dus het bureau enzo te veel gaat geloven en het dus daarom spaak gaat lopen. in haar ogen zullen dat degene zijn die het toch wel moeten weten. heeft ze op zich gelijk in maar vaak is het toch niet.......

de voeding in stukjes ook. ben lekker aan het vertellen ed. moeder vind het nog weleens eng. ze vind het prachtig om te zien en te horen maar roept ook wel makkelijk dat ze stikt of pas op oid. haha.

het grappige is wel dat met een lepeltje voeren dat emma veel meer onder zit dan als ze het zelf doet. :lol:
evelien

Postby mammie essie on Tue Nov 03, 2009 9:56 pm

Hoi!
Leuk onderwerp.
Ik geloof dat ik het geluk heb dat ik een moeder heb die ons (4 kinderen) nooit potjes heeft gegeven.
En mijn moeder en mijn schoonmoeder hebben ook allebei BV gegeven (mijn moeder vrij lang).
Dus hen hoefde ik al niet te overtuigen!
Mijn moeder gaf alleen geen stukjes, maar pureerde het met de roerzeef. En verder ook rustig aan, veel laten proeven maar weinig druk erop.
Ik zelf gaf in het begin ook vooral stukjes die in het mondje al snel zacht waren (bijv. appel voorkoken).
En ook mijn vriendinnen geven BV (allemaal toch minstens 6 maanden) en ook rapley.
Dus ik heb niet zo veel mensen om te "bekeren"!
Natuurlijk zie ik wel eens mensen die blijkbaar wel kunstvoeding en potjes de standaard vinden.
Tja, dat is dan hun keuze. Wanneer er iemand naar vraagt, is mijn antwoord: wat eet of drink je zelf het liefst? Ik heb zelf ook liever vers dan potje/blikje/pakje. Is toch heel wat lekkerder en gezonder. Bovendien wordt ik altijd een beetje misselijk als ik bedenk hoe zo'n prut in de fabriek wordt gemaakt (zeker die met vlees erin :? ).
Aan de andere kant worden mensen die niet verder kijken dan hun neus lang is, ook wel doodgegooid met allerlei (sluik)reclame in de tijdschriften die je als jonge moeder gratis krijgt.
Maar wij gaan lekker ons eigen gangetje en ze doet het goed! Gelukkig hebben wij ook wel een fijn consultatiebureau, met een goede lactatiekundige die de medewerkers wel op scherp houdt en ook rapley bekend maakt.

Groetjes Esther
Last edited by mammie essie on Thu Nov 05, 2009 10:14 pm, edited 1 time in total.
mammie essie

Postby Sandii on Tue Nov 03, 2009 10:25 pm

Ik zit regelmatig met mezelf in de clinch. Ik zou mensen ook zo graag willen bekeren. Met Rapley, maar vooral met borstvoeding. Met het gebruiken van draagdoeken en milieubewuster leven. Maar ik stel me meestal toch terughoudend op, omdat ik bang ben vervelend gevonden te worden. En zo is het zo dat ik mijn buren waar ik het echt goed mee kan vinden nauwelijks info heb gegeven over Rapley, maar daar binnenkort wel een lezing over ga geven. :? Stom he? Ik ben gewoon bang dat mensen gaan zeggen: "Heb je háár weer".
http://www.kiind.nl
Kiind-magazine
Sandii

Postby ellenvanweerd on Thu Nov 05, 2009 5:43 pm

hier ook hoor!!!

inderdaad met de BV (al verschillende vriendinnen meegesleept naar BV-hulpgroep etc.) en nu ook met Rapley.

maar moelijk moeilijk, hier in Spanje pureren ze het eten nog erger dan in NL. heb ik het idee, ook tot véél latere leeftijden (zo slecht voor motoriek etc. grrrr...) heb al vaak de engelse versie van het voedingsschema en het artikel over Rapley doorgestuurd naar vriendinnen... tot nu heb ik er pas één bekeerd! :roll:

we blijven volhouden! :lol:
Image
wij wonen in Spanje en doen aan Rapley!
ellenvanweerd

Postby ellenvanweerd on Thu Nov 05, 2009 5:46 pm

voor Stefan:

wel es gedacht over het vertalen van het artikel en het voedingsschema in het Spaans? ;) dat zou me helpen met het promoten 8)
Image
wij wonen in Spanje en doen aan Rapley!
ellenvanweerd

Postby Nik on Mon Nov 09, 2009 9:49 pm

Wat grappig om dit te lezen zeg! Ik verbaasde me er ook over dat er geen enkele moeder in mijn omgeving hiervan had gehoord en dus gewoon een zelf gepureerd prakje gaf of potjes. Ik kende rapley niet eens, totdat ik er iets las op een ander forum. Daar vertelde iemand dat haar dochter hierdoor met anderhalf al heel netjes kon eten, iets wat andere kinderen niet konden. Ik was om, wilde meer lezen en in een middag de beslissing genomen dat wij dit ook zouden doen. Mijn dochter was inmiddels al 8 maanden en had vanaf 6 maanden zelfgemaakte prakjes van ons gekregen. Die avond aten we sperziebonen en het ging super! Sindsdien doen we niet anders, mijn dochter geniet van het eten en er is nooit moeite om er iets in te proppen. En als ze iets niet wil, is het goed.

Ik zou het soms wel willen promoten, maar doe het niet. Ik laat mijn dochter gewoon eten op haar manier en vaak roept dit vragen op. Dan leg ik wel in het kort uit wat het is en zeg ik: 'Zeg nou zelf, zou jij een gepureerd prakje willen eten, waarvan jij niet eens meer kan zien wat het was?' Dan zijn ze meestal overtuigd! We hebben trouwens wel een stel overtuigd om dit ook te doen bij hun tweede kind, ze keken er zo van op dat onze dochter van 9 maanden jonger veel beter en makkelijker at dan hun zoon.
Ik promoot BV overigens ook niet, ik respecteer het als een ander het niet wil geven. Ik weet ook dat mensen in mijn omgeving het raar vinden dat mijn dochter met 17 maanden nog steeds 1 voeding BV krijgt. Vooral ook nu ik zwanger ben van nummer 2. Het kan me niks schelen, het is beste voor haar, hubbie en ik staan er allebei achter en we hebben een gezond en geweldig kind!
Nik

Postby Annette73 on Sat Nov 14, 2009 12:06 am

Ellen,

Waarom vertaal je het zelf niet in het spaans? :wink:
Annette73

Postby sierra on Sat Nov 14, 2009 6:47 pm

Ja hoor, heel herkenbaar.....
Ik hoop nu ook het KDV te kunnen "bekeren" hihihi, ze zijn in ieder geval na 2 uur discussie bereid het te proberen.....in Januari evalueren we, willen ze eerder er echt mee stoppen dan spreken we eerder af......
Ze zijn heel sceptisch.....heb alles geprint en hoop dat ze daar al hun antwoorden in vinden.... Nu maar hopen dat Julien laat zien wat hij kan en niet te zeer afgeleid is.....

Mijn moeder is aan de ene kant sceptisch maar wel trots wat hij al kan en slaat soms zelfs door, gister ruzie gehad.... Julien was naar mijn ovenfrites aan het graaien terwijl hij sperzieboontjes had, ik moest het maar een frietje geven, was toch aardappel..... Nee, ik wil hem gezonde dingen geven,.....kreeg ik meteen de opmerking : "oh dus ik heb jullie niet gezond opgevoed!" aarggh.....

Op het CB was de verpleegster erg geinteresseerd en zou info opzoeken op bv.com! Ze snapte niet waarom er zo weinig voorlichting voor was, want ook logopedisten zouden dit toch moeten promoten omdat het zo veel beter is voor de mondmotoriek.....

Ik ben een enthousiaste "leden-werfster" hahahaha
sierra

Postby kitty on Sat Nov 14, 2009 9:15 pm

Heel herkenbaar! Ik word alleen geen actieve promotor, maar ga me een beetje zitten verantwoorden of ik vertel het maar liever niet. eigenlijk stom he

Op mijn KDV word ik volgens mij een beetje aangekeken als die alternatieve moeder die allemaal van die rare dingen doet. Nog steeds gekolfde melk meegeven in plaats van poedermelk en nou ook nog eens die stukjes.....
Maar ze doen het allemaal braaf.
Maak we wel een beetje zorgen als ze het jaar is gepasseerd. Mijn zoontje is 2,5 en als ik af en toe hoor wat daar allemaal ingaat...brrrrr
kitty

Postby Pineco on Sat Nov 14, 2009 9:27 pm

Dat is bij mij ook regelmatig het geval hoor Kitty, dat ik meer bezig met het verdedigen van mijn aanpak dan het promoten ervan :oops: Ik heb ook niet vaak het gevoel dat ik iemand overtuig met mijn uitleg, de meeste mensen in mijn omgeving blijven het een vreemd idee vinden, met of zonder uitleg... ze blijven het ook gek vinden dat ons dochtertje zulke (in hun ogen grote) stukken fruit en groente kan eten zonder erin te stikken. Je zou toch denken dat ze na ruim vier maanden wel overtuigd moeten zijn dat het kan :) Maar toch vinden ze het dan geen fijn idee om het zelf toe te passen. Daar kan ik echt niet bij, ik kan alleen maar voordelen bedenken!
Overigens is de directe omgeving (ouders, schoonouders en ooms en tantes) wel helemaal into Rapley nu, dus mochten daar in de toekomst kleintjes komen, dan denk ik niet dat die ooit prakjes voorgeschoteld zullen krijgen. Mijn jongere broer wist zelfs helemaal niet dat prakjes de 'normale' gang van zaken was. Hij dacht dat iedereen wel Rapley zou toepassen. Niet dus :wink:
Pineco

Postby Poppy on Tue Dec 01, 2009 3:00 pm

Heel herkenbaar. Ik ben een enthousiast type en vertel dan ook graag over Rapley en bv. Wanneer je je wat meer erin verdiept hebt weet je ook precies waarom het zo goed is. Waarom zou je dan bewust voor potjes en de fles kiezen? Ik zie nu ook dat kinderen die gepureerd eten het soms echt naar binnen zuigen, dat ze gewoon niet kauwen en soms teveel naar binnen gelepeld krijgen omdat mams het signaal 'ik heb genoeg' niet ziet. Met de fles zie ik soms kinderen die hongerig moeten wachten omdat het nog geen tijd is. Ik heb hetzelfde met de babybjörn. Sinds ik weet hoe slecht het is voor een baby zijn mijn ogen echt open gegaan. Ik kijk met andere ogen naar een baby in een bb (baby bungel) en zie nu hoe een kind er eigenlijk in opgehangen is aan het kruis en de oksels. Het hoofd hangt maar wat opzij. Het ziet er zo zielig uit. Het gekke is voordat ik dit wist viel het me helemaal niet op.

Poppy
Poppy

Postby bawidala on Sun Dec 06, 2009 3:24 pm

Ik laat het wel eens vallen op het werk enzo. Daar staan ze er nog steeds van versteld dat ik NOG STEEDS bv geef maar opdringen enzo, daar begin ik niet aan. Dan krijg je denk ik alleen maar nog meer mensen die het over de bv-maffia gaan hebben.

Wat ik wel heel erg leuk vond, is dat ik onlangs een kleine evaluatie van het kdv in haar tas vond. Observatie van hoe ze het doet enzo. Daarin stond dat ze met eten zo zelfstandig was en hoe leuk het is om haar te zien genieten van het eten. Dat ze gewoon de stukjes bij de buurtjes wegkaapte toen ze even moest wachten tot ze een hapje prut kreeg. En dat ze het zachte fruit nu gewoon zo geven. Nog niet zoals wij doen, hup banaan in de hand en eten maar, maar wel de stukjes voor haar leggen en het aan haar overleggen. Goede tussenvorm vind ik. En dat terwijl ze echt zoiets hadden van, grote stukken geven. Nee hoor we geven gewoon prut met de rest mee want we kunnen onmogelijk 5 baby's die "selluf doen" tegelijk in de gaten houden. Is natuurlijk ook zo in zekere zin maar nu ze zien dat Kim het heel goed zelf kan handelen, laten ze haar gewoon eten met hier en daar een beetje hulp.

Ook leuk is dat mensen in onze omgeving nu zien hoe gemakkelijk het is als je zelf ook je bord warm kunt leegeten als het kind zelf eet. Of dat onze uk van toen nog geen jaar, zelf haar fruit at terwijl bevriend kind van een jaar ouder, gevoerd moest worden met een prak. Hoe makkelijk het is dat je niet elke hap hoeft te voeren en ik denk dat dat mensen eerder over de streep trekt om het te gaan proberen dan het te pushen en promoten.

Maar soms gaat het haar echt wel overeind staan als ik hoor over te weinig melk, geen voedingsstoffen en dat uk niet kan wennen aan stukjes in de prut omdat het nooit heeft geleerd hoe eten er uit ziet ;)
Image
bawidala

Return to discussie