hoeveelheid bijvoeding

In dit subforum kun je je gedachten over bijvoeden, welke manier, wanneer, wat en dergelijke kwijt. Ook voor en tegens van stukjes versus prakjes, zelf maken of kant en klaar, etc.

Moderators: stefankleintjes, Gonneke van Veldhuizen

hoeveelheid bijvoeding

Postby beefje on Mon Sep 21, 2009 10:53 pm

toen ik op een ander forum over ons dochtertje bezig was en dat ze nu met haar 7,5 maanden reeds een volledig stuk fruit eet en 's middags een volledige aardappel met toch bv een halve venkel opeet, kreeg ik de opmerking dat ik zo percies fier was dat mijn kind zoveel at en dat die persoon haar kind nog veel minder at en veel ouder was :?:
ik kreeg echt het gevoel dat ik werd aangepakt over het feit dat mijn dochtertje nu al vrij veel bijvoeding eet. Ik ben niet fier daarop, bij ons is de regel Tiegan bepaalt hoeveel ze eet. Ze drinkt na het eten (na patatjes 's middags en na fruit in de namiddag) nog zo'n 150cc bv (in creche) en thuis life bv.
Ik had gewoon het gevoel dat mijn kind maar 1/4de stukje fruit mocht eten nu op haar 7,5 maanden en maar een paar stukjes patat en groentjes. Pfffff, ik word daar een beetje moedeloos van hoor!

Elk kind is toch anders?! Ik was ook verbaasd toen ze een paar weken geleden op de creche voor de eerste keer zeiden dat ze een volledige perzik had opgegeten. Ik heb het niet zo met mensen die te fanatiek omgaan met bepaalde theorieën en denken dat ZIJ de wijsheid in pacht hebben.
Sorry, maar ik moest het even kwijt, heb me aan die comment mateloos gestoord!
En sommige dingen eet ze helemaal op en andere dingen helemaal niet dus het is echt wel afhankelijk van of ze zin heeft om te eten en van het eten zelf.

Vinden jullie mijn mening hierin verkeerd? Zie ik het zelf verkeerd? Ben ik nu toch fout bezig?
Soms word ik er ook zo onzeker van!?!
Image

Image
beefje

Re: hoeveelheid bijvoeding

Postby Pineco on Thu Sep 24, 2009 10:35 am

Hoi beefje,

Ik denk niet dat je je zorgen hoeft te maken hoor, zoals je al zegt ieder kind heeft zijn eigen behoeftes en je laat het aan haar over, dus echt teveel eten zal ze niet. En zoveel vind ik 1 stuks fruit niet eens eigenlijk, onze dochter vraagt vaak genoeg nog om meer als ze al 1 stuks op heeft :wink:
Maar het is eigenlijk hetzelfde probleem als op dit forum vaker naar voren komt, we laten ons gewoon gek maken door wat onze omgeving zegt. En we weten eigenlijk wel dat niemand de wijsheid in pacht heeft en iedereen het gewoon lekker op zijn of haar eigen manier moet doen, maar toch worden we er iedere keer weer onzeker door. Maar daarom zijn wij er ook, om je een hart onder de riem te steken als het nodig is :P Dus probeer het je gewoon niet aan te trekken en wees trots op hoe je dochter het doet, je bent goed bezig!
Mama van Evi (04-01-2009)
Pineco

Postby etos on Fri Sep 25, 2009 8:32 pm

Lijkt mij niks om je zorgen over te maken hoor! Wat je zegt, elk kind is anders, en als jou kind gewoon wat meer behoefte heeft aan bijvoeding, kan je dat best geven. Niet alles hoeft volgens het boekje te gaan, dat kan je mensen die daar kritiek op leveren ook best uitleggen.

Trouwens... misschien is het maar mijn optiek hoor.. Maar is het wel gezond om je kind (nu al) patat te geven? 't is wel erg zout hé... :oops:
etos

Postby beefje on Sat Sep 26, 2009 7:50 am

patat in belgië is aardappel
jullie patat noemt in belgië frietjes :lol:
ik zou ze nu nog geen frieten laten eten hoor :D
bovendien drinkt ze toch nog behoorlijk veel bv (300ml in creche en daarnaast nog gemiddeld 5 live bv momenten
Image

Image
beefje

Postby Gonneke van Veldhuizen on Sat Sep 26, 2009 9:56 am

Op zich is er met frietjes/patat niks mis hoor. Mits gebakken in schoon vet, niet te ver verhit en zonder zout. En niet elke dag natuurlijk.
Groet,

Gonneke, lactatiekundige
Image
Gonneke van Veldhuizen
lactatiekundige

Return to discussie