Liga, rijstwafel, soepstengel

In dit subforum kun je je gedachten over bijvoeden, welke manier, wanneer, wat en dergelijke kwijt. Ook voor en tegens van stukjes versus prakjes, zelf maken of kant en klaar, etc.

Moderators: stefankleintjes, Gonneke van Veldhuizen

Liga, rijstwafel, soepstengel

Postby Mjay on Wed Sep 02, 2009 9:30 pm

Dag dames!

dochterlief heeft van de week op het KDV een stuk Liga van een van de andere kids gejat
en opgegeten...kleine vreetzak :wink: . Vond ze erg lekker..!
Nu ben ik een beetje onzeker...Ik wil haar graag gezond opvoeden e.d. Hoe zit het met de
tussendoortjes? Alleen fruit is misschien ook saai. Geven jullie ook Liga's, rijstwafels of soepstengels?
Waar moet ik dan opletten? Zonder zout/suiker toch? Maar waar vind ik dat? Ik heb in de supermarkt
eens bij de rijstwafels gekeken en daar zit zeezout in. Is dat erg?
Pff soms vind ik het maar lastig, alleen bv geven is makkelijker...haha!
Mjay

Postby ladyrabbit on Thu Sep 03, 2009 8:46 am

Hier krijgt ze inderdaad rijstwafels, soepstengels (maar daar loopt ze mee rond, waardeloos als ze zo vroeg kunnen lopen, dus die krijgt ze nu niet meer voor het geval ze valt en het ding in haar keel schiet) met zout. Ik kan de zoutloze werkelijk nergens vinden. Daarnaast doet droog brood en druifjes het ook goed. En soms krijgt ze een droog biscuitje. In Liga zit veel suiker (vaak nog meer dan in een biscuitje) dus dat zal ze zeker lekker vinden! Ik vind ze ook nogal groot voor traktatie, dus hier heel soms een biscuitje. En bij opa en oma krijgt ze nog andere dingen die ze hier dus absoluut niet krijgt, van die rare kindercakejes. Maar gelukkig lust ze die niet :D . Dat krijg je als je dat soort dingen niet te vaak aanbied, dan wennen ze ook niet aan die zoete spullen. 8) Voor een keer maakt het me niet uit, maar zelf probeer ik er toch op te letten dat het niet een enorme zoetekauw wordt.
Image
ladyrabbit

Postby natasja-79 on Thu Sep 03, 2009 7:20 pm

Weet niet of ik reclame mag maken maar bij de AH hebben ze zoutloze rijstwafels, gewoon de goedkoopste. Ook in een natuurvoedingswinkel of in de supermarkt bij de "natuurlijke producten" (geen idee hoe die hoek heet) heb je wel wat gezondere tussendoortjes. Tijn krijgt meestal een soepstengel of rijstwafel, soms het kapje van het brood (doet ie lekker lang mee)

groetjes Natasja
natasja-79

Postby Brienna on Fri Sep 04, 2009 3:18 pm

Of de baby rijstwafels. Makkelijk formaat en ook zoutloos. Liggen vaak wel bij de babyvoeding.
Groetjes Paula
Brienna

Postby Leana on Mon Sep 07, 2009 5:41 pm

Hier krijgen ze af en toe ook koekjes die gezoet zijn met moutstroop in plaats van suiker. Die zijn te koop bij de natuurwinkel.
de zoutloze rijstewafels koop ik ook daar.
Leana

Re: Liga, rijstwafel, soepstengel

Postby Poppy on Sun Nov 01, 2009 1:24 am

Alle Liga's bevatten in ieder geval suiker dus die zou ik niet geven.
Poppy

Postby bvdveen on Mon Nov 02, 2009 4:18 pm

En waarom kunnen we voedingsmiddelen met suiker beter niet geven?
In verband met de caloriën? Denk dat het daar niets mee te maken heeft, Rapley-ers gaan bewust om met voeding en geven hun kinderen niet snel teveel 'lege' caloriën.
Dan misschien in verband met de tanden? Denk het ook niet, fruit, beleg, andere soorten suikers zijn net zo schadelijk.
Dan misschien omdat je beter iets kunt geven met suiker én vitaminen zoals fruit? Ja, maar als dochter- of zoonlief dat al één of meerdere keren per dag krijgt is de noodzaak er van verdwenen.

Ik weet het dus niet, waarom mag iets met suiker niet?
Ik denk dat het best wel kan. Zoals gezegd gaan Rapley-ers verstandig met voeding om, ze zullen geen fruitmomenten overslaan als dat niet hoeft, zorgen voor variatie in de voeding en denken na over het effect van het voedsel dat ze geven.
Daarom denk ik, dat als de kleine er aan toe is om uit een iets grotere variatie van tussendoortjes te kiezen, er best een koekje gegeven kan worden waar suiker in zit.
En dan maakt een koekje van moutstroop geen verschil met een koekje met gewone suiker mits het niet meerdere keren per dag gegeven wordt. Ja, geraffineerde suiker (gewone suiker) doet een beroep op de eigen reserves en ondermijnt het immuunsysteem enigszins. Maar als je kind gezond is en gebelanceerd eet kan het best een koekje eten.
Het komt neer op gezond verstand (leuke woordspeling in dit verband) en de mate waarin dit soort dingen wordt aangeboden binnen een gezond eetpatroon.

Enige tijd geleden wilden wij ook het aanbod voor onze Ilse iets uitbreiden en ik ben in de supermarkt gaan kijken wat het minst ongezonde koekje is. Er was bijna geen beginnen aan, zag door de bomen het bos niet meer. Wat is nu beter, een paar gram minder koolhydraten/suikers met 2 gram meer verzadigd vet of juist minder verzadigd vet en iets meer suiker? En dat soort vragen kun je je dan blijven stellen.... Maar goed, het ging om onze dochter, dus even doorzetten.
Uiteindelijk bleek de naturelle evergreen het beste in mijn klein vergelijkend onderzoekje. Ik geloof dat de Time-Out van Lu daarna kwam, maar dat weet ik niet meer zeker.
Dus nu krijgt Ilse ook wel eens een evergreen, ongeveer 1 max 2 keer per week. Of dat slecht is? Mwah, denk dat het wel kan hoor....

Groetjes,
Sander,
papa van Ilse.
bvdveen

Postby Pineco on Mon Nov 02, 2009 4:44 pm

Ik ben het eens met Sander. Ik probeer heel bewust te kiezen als het gaat om de voeding van ons kleintje en tussendoortjes zijn hier nu nog niet zo aan de orde. Maar er mag wat mij betreft straks best eens een keertje iets met suiker gegeten worden.
Het hoeft geen gewoonte te worden, maar ik was niet van plan om mijn dochter straks koste wat het kost van de suiker af te houden. Als we ergens op visite zijn, en ze krijgt wat aangeboden, dan zal ik dat niet altijd weigeren. Thuis kunnen we er dan best iets strenger op letten, maar ik wil er geen halszaak van maken.
Voorlopig is ze echter nog helemaal tevreden met fruit, een stukje brood of een soepstengel. Ze heeft nog niet echt in de gaten dat ze iets anders krijgt dan andere kinderen als we ergens zijn. En dat zal de komende maanden ook nog wel zo blijven. Vanaf een jaar wil ik best wat soepeler zijn en mag ze ook best een keertje meedoen met de rest. En dan heb ik het niet meteen over cola en chips :) Maar een kinderkoekje of iets dergelijks moet toch echt wel af en toe kunnen. De rest van de week wordt er dan gewoon weer verantwoord gegeten!
Mama van Evi (04-01-2009)
Pineco

Postby bvdveen on Mon Nov 02, 2009 5:34 pm

Precies Pineco.
Maar ik vind dan wel dat er best even mag worden gekeken naar het soort koekje. Waarom niet je er van verzekeren dat je een minder slechte neemt? En daarnaast, moeten we fabrikanten belonen met het kopen van hun produkten als ze bewust een minder gezond koekje als 'kinderkoekje' in de markt zetten?

Gr.
Sander,
papa van Ilse.
bvdveen

Postby Pineco on Mon Nov 02, 2009 6:48 pm

Nee, dat klopt. Bewust kiezen blijft natuurlijk ook bij tussendoortjes van belang!
Mama van Evi (04-01-2009)
Pineco

Postby Nik on Mon Nov 09, 2009 10:01 pm

Ik moet zeggen dat we hier soms best zondigen. Heel soms krijgt mijn dochter een Liga of een ander gewoon suikerkoekje. Maar dit zijn vaak wel speciale momenten. Normaal geef ik haar biscuitje, fruit, rijstwafel of een soepstengel. Helaas ook hier niet zonder zout te vinden.
Ik denk ook dat het belangrijk is dat je gewoon goed afwisselt, maar zolang je kindje tevreden is met fruit, is dat toch ook prima?

(en ja, alleen bv geven was zoveel makkelijker! Ik wist in het begin ook niet wat ik moest halen en haalde achteraf de meest slechte producten in huis voor onze dochter. Pas rondom 8 maanden ben ik echt gaan letten op suiker en zouten in producten, gelukkig maakten we voor die tijd al veel dingen zelf.)
Nik

Postby Poppy on Tue Dec 01, 2009 3:06 pm

Ik geef toch liever geen producten met suiker. Ik wil mijn zoon nog niet wennen aan een zoete smaak. Waarom zou ik ook er zijn genoeg alternatieven. Daarnaast vind ik suiker gewoon ongezond. Het zit al bijna overal in, dan ga ik echt geen koekjes met suiker geven. Ik heb liever dat hij echt smaken leert waarderen. Koek en snoep komt later wel. Die kinderkoeken zijn volgens mij gewoon een marketingstrategie. Ik vraag me af of er wel gekeken wordt of het gezond is voor kinderen. Het gaat denk ik meer om de verkoopcijfers. Kinderkoeken, kindertoetjes, kinderbananen, kinderappels, kinderdrankjes, kinderpyamapapjes het is volgens mij gewoon geldtrekkerij.

Poppy
Poppy

Postby bigou on Thu Dec 17, 2009 9:50 pm

Hoi,

Leuk onderwerp!
Ik vind gezond eten zeker erg belangrijk, maar ik denk dat je er ook weer niet te streng in tussendoortjes moet zijn. Als je kindjes ziet die bijna nooit ook maar iets mogen waar wat suiker, zout oid inzit ben ik wel eens bang dat ze zich daar later (als ze met veel andere kinderen in aanraking komen) tegen af gaan zetten, gefrustreerd raken. Vooral als de ouders zelf wél een suikerpot naast de koffie hebben staan en er wel eens een speculaasje bij eten. (ja, dat heb ik best wel eens gezien..)
Ik zou zelf nooit van die "speciale" commerciële baby/kindertussendoortjes kopen (nijntje, dora koekjes etc) , net zomin ik voor mijzelf allerlei kant en klare pakjes en flesjes eten koop die duur zijn en vol verborgen toevoegingen. Ik hou meer van "pure", eenduidige producten. Ik heb altijd fruit, rozijntjes, volkorenbiscuitjes, crackers in huis voor alledag, daar vragen mijn dochters ook naar, met een glas water erbij. Dat ze op een verjaardag of bij oma dan eens een chipje of glaasje limonade drinken vind ik niet erg, dat vinden ze dan heel speciaal. Zelf vind ik het ook lekker om eens een lekker toetje in een restaurant te nemen etc., je weet dan best dat het een uitzondering is.
Ik zie die nunace alledag/uitzondering ook als opvoeding tot een evenwichtig eetpatroon. Kinderen de eerste jaren geen enkel biscuitje,crackertje geven en dan met, pakweg 4 jaar,opeens wel klinkt voor mij niet zo evenwichtig; dat vind ik net zoiets als de eerste jaren potjes puree geven en dan later opeens willen dat je kind met de pot mee-eet...ik denk dat je beter vanaf het begin een duidelijke lijn kunt volgen qua eten en voor het hele gezin gelijk.
bigou

Postby Poppy on Fri Dec 18, 2009 2:20 pm

Als kinderen klein zijn vragen ze niet om koekjes en snoepjes. Waarom zou je het dan geven? Dan is dat puur omdat je het zelf lekker vind. Als zo'n kind nou geniet van een stuk fruit. Er is later nog genoeg tijd om koekjes e.d. te introduceren. Ook leer je je kinderen dan gelijk hoe ze daarmee om moeten gaan. Onder andere door het goed voorbeeld te geven. Waarom een klein hummeltje wat net zo tevreden is met iets gezonds koek gaan geven? Ik zie daar echt het nut niet van in.
Poppy

Postby Gonneke van Veldhuizen on Fri Dec 18, 2009 4:37 pm

Mijn kleinzoon op zijn tweede verjaardag:
Als een leeuw de kerstomaatjes en druiven verdedigend tegen de andere kindjes, die alleen oog hadden voor de chips
Trotse oma :lol:
Groet,

Gonneke, lactatiekundige
Image
Gonneke van Veldhuizen
lactatiekundige

Postby bigou on Fri Dec 18, 2009 10:27 pm

Poppy wrote:Als kinderen klein zijn vragen ze niet om koekjes en snoepjes. .

Het ging hier toch om een hummeltje dat een stukje liga van een ander kindje pakte en lekker vond? Dat is niet alsof je als ouder expres een koekje geeft ipv een stuk fruit;)
Ik gaf eigenlijk een antwoord op de vraag hoe om te gaan met tussendoortjes bij kindertjes. Zelf vind ik het zo kunstmatig om kindjes een heel regime op te leggen mbt dit soort eten. Vanaf zes maanden mogen mijn kinderen rustigaan gaan mee-eten met de pot, vanaf een jaar helemaal (naast de bv :) het imiteren is voor mijn gevoel heel belangrijk, ik vind het dan zo onlogisch om voor tussendoortjes wel een uitzondering te maken. Als je zelf bewust eet moeten ze die toch ook mee kunnen eten met de pot?
Mijn dochters kiezen thuis bijvoorbeeld ook het liefs volle yoghurt zonder suiker ipv zoete danoontjes, gewoon omdat ze dit gewend zijn en wij allemaal zelf zo eten, maar als ik eens chocolade mousse eet oid mogen zij het ook best hebben, zo ook met tussendoortjes: wij grijpen automatisch eerder naar een boterham of fruit als we trek hebben tussendoor, maar als ik een koekje neem mogen mijn kinderen daar ook best wat van als ze er interesse in hebben.
Image
bigou

waarom geen stukje droog volkorenbrood?

Postby Hennah on Sat Dec 19, 2009 3:02 am

Waarom niet als tussendoortje een stukje droog volkorenbrood geven? Is makkelijker, goedkoper en gezonder dan die speciale tussendoortjes... En mijn zoontje kan echt smullen van droog brood!

Hij is trouwens erg gek op gedroogde vijgen, vind ik ook een goed tussendoortje. Stukken tomaat, komkommer, paprika of (gekookte) wortel gaan er ook vaak goed in. En rozijnen en banaan.

En voor het makkelijk, als reserve in de tas voor onverwachte moeilijke momenten, heb ik wat voorverpakte koekjes uit de natuurwinkel, zo gezond mogelijk, van die volkoren-met-vruchten sultana-, liga- of reep-achtige dingen. Ook handig voor mezelf als ik geen tijd heb om thuis te ontbijten ;-)

Het schadelijkst aan (veel) koek of brood, voor een klein kind, lijkt mij het zout. En eventueel de gewenning aan zoet.

Overigens mag onze zoon altijd met ons mee-eten/-drinken, behalve koffie, alcohol, chocola, heel erg scherp, en pinda-achtige verslikgevaren... Ik zou het gemeen en asociaal vinden als wij koekjes eten en hij mag niet... Maar ik probeer het dan wel zo verantwoord mogelijk te doen, maar hem ook te laten kennismaken met goede en verschillende smaken... Dus, met mate, wel een stukje taart van een goede banketbakker, maar liever niet zo'n karakterloos geval van een grote goedkope keten - dat geldt voor mezelf, en ook voor hem. En hij is zelf verrassend kieskeurig, trouwens. En hij stopt als hij er genoeg van heeft.

Overigens merk ik bij mijn zoon wel een aangeboren voorkeur voor zoet en zout.... Maar gelukkig eet hij nog steeds ook heel veel groente (en dat laatste dankzij de Kleintjes/Rapley-methode denk ik :-)
Hennah

Return to discussie