Heb ik nu zelf koemelkintolerantie na 1,5 jaar dieet?

achtergrond informatie over bijvoeding, allergie, introductieschema's, veelgestelde vragen, ...

Moderators: stefankleintjes, Gonneke van Veldhuizen

Heb ik nu zelf koemelkintolerantie na 1,5 jaar dieet?

Postby MamaM on Tue Sep 22, 2009 9:21 pm

Hallo,
Mijn dochter heeft 1,5 jaar borstvoeding gekregen. Omdat ze een intolerantie heeft voor koemelk, had ik dat uit mijn menu geschrapt. Nu zijn we een maand geleden gestopt met de borstvoeding en mag ik in principe weer alles eten. Maar het lukt me niet om mijn dieet weer aan te passen. Ik heb geprobeerd om langzaamaan melk toe te laten, maar telkens als ik iets eet waar melk inzit, word ik misselijk. Kan het dat ik door dat dieet zelf intolerant geworden ben? Of misschien altijd geweest, maar nooit echt gemerkt? Melk op zich op ik nooit gelust (volgens mijn moeder was de overstap van poedermelk naar koemelk meteen het einde van melk bij mij, tot haar grote wanhoop), maar kaas, yoghurt en pudding at ik wel zonder problemen. Komt dit nog goed?
Groeten, MamaM
MamaM

Re: Heb ik nu zelf koemelkintolerantie na 1,5 jaar dieet?

Postby Gonneke van Veldhuizen on Wed Sep 23, 2009 7:34 am

Veel vrouwen merken dat ze zelf ook allergisch of intolerant zijn voor melk als ze voor hun kind op dieet gaan. Het is voor mensen eigenlijk niet normaal om melk te kunnen verteren na de zuigelingentijd. Ik vermoed bij jou een lactose intolerantie, omdat je de gefermenteerde producten wel kon hebben. Een eiwit allergie uit zich bij elke vorm van koemelk, hoewel de gefermenteeerde soms wart minder problemen geven.
Of het nog goed komt weet ik niet.
Groet,

Gonneke, lactatiekundige
Image
Gonneke van Veldhuizen
lactatiekundige

Return to documenten en artikelen