Zelf eten invriezen en hoeveelheid voeding

In dit subforum kun je je gedachten over bijvoeden, welke manier, wanneer, wat en dergelijke kwijt. Ook voor en tegens van stukjes versus prakjes, zelf maken of kant en klaar, etc.

Moderators: stefankleintjes, Gonneke van Veldhuizen

Zelf eten invriezen en hoeveelheid voeding

Postby mamavanannaenmax on Fri Sep 25, 2009 9:05 am

Hallo,

Ik gebruik het introductieschema van Stefan Kleintje voor zowel mijn dochter als mijn zoon. Mijn dochter is inmiddels 3 en eet in principe alle 'normale' dingen. Taart, olijven ed wil ze nog wel eens laten staan voor rozijntjes en een rijstwafel. Bij haar ging het introduceren van vast voedsel prima en in een vrij laag tempo.
Mijn zoon van 7,5 maand ( 6 maand alleen BV) heeft ondertussen het volgende schema ( ongeveer hij geeft het zelf aan):

6.45 BV
7.30 boterham ( bij na een hele excl korstjes)
12.00 150 ml BV + fruithap ( hele appel/peer etc)
16.00 130 ml BV + fruithap ( zie boven)
18.00 BV
18.15 halve aardappel + flinke portie groenten + yoghurt of BV met Biobim
19.30 BV
21.00 BV ( slokje voor slapen gaan)

Als ik thuis ben krijgt Max voor het slapengaan steeds een slokje anders gaat hij niet slapen bij de creche en papa gaat hij zonder slokje slapen.

Ik vind het best veel maar als wij eten wil hij ook eten, hij gaat huilen als hij niks krijgt (of als het te langzaam gaat) en als hij niet meer hoeft doet hij zijn mond niet meer open tot de yoghurt op tafel komt en dan wil hij wel weer ( yoghurt) maar de groente spuugt hij dan uit. Max krijgt voor het vaste voedsel eerst BV maar hij is vrij snel klaar met drinken en wil dan ook echt niet meer.

Max was twee weken geleden 69,5 cm en 8250 gram

Mijn vragen: is dit te veel voor een baby van zijn leeftijd?
Ik maak in principe altijd zelf eten maar wat is beter een potje of zelf eten maken en invriezen?

alvast bedankt.

Kristel
mamavanannaenmax

Re: Zelf eten invriezen en hoeveelheid voeding

Postby Gonneke van Veldhuizen on Fri Sep 25, 2009 10:52 am

Ik denk niet dat dit te veel is, hij geeft het immers zelf aan. Maar ik zou het persoonlijk liever wat evenwichtiger over de dag verdelen. Na de ochtendboterham duurt het bijna 4 uur voor zijn fruit en melk en dan weer 4 uur voor nog eens fruit en melk. En in de volgende 5 uur krijgt hij dan 4 keer wat.
Ik zou die twee keren fruit en melk liever splitsen, zodat er ongeveer elke 2-2,5 uur een eetmoment is.
Groet,

Gonneke, lactatiekundige
Image
Gonneke van Veldhuizen
lactatiekundige

Postby mamavanannaenmax on Fri Sep 25, 2009 2:14 pm

Gonneke,

Dank voor je reactie. Er zit zoveel tijd tussen omdat Max tussen 8.30 en 9 uur weer in z'n bed gaat ( geeft ie zelf aan) en dan zeker twee uur slaapt en op de creche wel 3 uur en dat gaat 's middags weer precies zo. Als Max eerder wakker is krijgt hij wel eerder iets en laat ik wel een half uur tussen de melk en het fruit maar als hij bijna gaat slapen wil hij niet meer eten en hij rekent gewoon op zijn hapjes. Na zijn twee slaapjes is hij sinds dat hij heel klein is al veel wakker krijg hem vaak pas na 21.00 uur in bed en voorheen clusterde hij altijd nu eet hij avondeten met ons mee en speelt beneden tussen de voedingen door (in bed ligt ie nl te huilen).

Hoe zit het met het invriezen van eten?

Kristel
mamavanannaenmax

Postby Gonneke van Veldhuizen on Fri Sep 25, 2009 3:49 pm

Ja, dan sta ik met mijn mond vol tanden: een slapend kind ga je natuurlijk neit wakker maken om te eten ;-)

Je kunt eten altijd invriezen, liefst zo snel mogelijk na het bereiden.
Groet,

Gonneke, lactatiekundige
Image
Gonneke van Veldhuizen
lactatiekundige

Postby mamavanniek on Wed Nov 18, 2009 12:31 pm

Vries hier vaak extra in.
Doordat wij zelf altijd laat eten 's avonds vries ik veel groente in.
Dit werkt perfect voor ons.
Na het koken maar ik het fijn ( Mijn zoontje is nu 7 maanden ) niet te fijn maar grof wil hij niet). Laat het afkoelen en verdeel dit in een ijsklontbakje. DIt vries ik in en als het bevroren is stop ik het in een doosje. Zo kan ik elke dag er uit halen wat hij nodig heeft. En kan hij op tijd eten.
Als wij eten en hij is niet moe dan zetten we hem er altijd bij en eet hij van ons nog wat mee.
mamavanniek

Return to discussie