Potgroenten versus vriesgroenten

In dit subforum kun je je gedachten over bijvoeden, welke manier, wanneer, wat en dergelijke kwijt. Ook voor en tegens van stukjes versus prakjes, zelf maken of kant en klaar, etc.

Moderators: stefankleintjes, Gonneke van Veldhuizen

Potgroenten versus vriesgroenten

Postby Sandii on Thu May 14, 2009 9:37 pm

Volgens het voedingscentrum maakt het niet echt uit welke van de twee je geeft. Mij lijkt dat het vezelgehalte hetzelfde is gebleven. maar dat potgroenten minder vitamines bevatten. Hoe zit het nou?
http://www.kiind.nl
Kiind-magazine
Sandii

teveel zout?

Postby Hennah on Fri May 15, 2009 1:34 am

Stefan schrijft in zijn boek dat er teveel zout in pot- en blikgroenten (ook bonen) zit.
Maar hoeveel zout zit er eigenlijk in? In een kinderportie?
Ik kan dat nergens vinden.
Het voedingscentrum vindt het niet teveel, kennelijk.

Eerlijk gezegd vind ik het ontzettend onhandig dat af en toe een potje bonen, mais, o.i.d. niet "mag".

groet,

HH
Hennah

Postby bvdveen on Fri May 15, 2009 7:04 am

Op de potten en blikken staat dat er zout is toegevoegd. Hoeveel staat er inderdaad niet bij. Voor zover ik weet is zout een soort conserveringsmiddel, vandaar dat ze het er bij stoppen waarschijnlijk.
Sinds het mee-eten van Ilse, zo'n jaar geleden bijna, hebben we geen pot- of blikgroente meer gegeten. Het is zeker gemakkelijker, maar ook niet meer dan dat.
Qua smaak zou je zeggen dat het best wel wat is dat zoutgehalte.

Sander,
papa van Ilse.
bvdveen

Postby Gonneke van Veldhuizen on Fri May 15, 2009 9:26 am

Ik denk dat de hoeveelheid zout aan de hoge kant is, het smaakt gewoon zout. Diepgevroren groenten zijn puur natuur, behalve in klaargemaakte gerechten.
Maar daarnaast vind ik dat de meeste blikgroenten helemaal kapot gekookt zijn, terwijl diepvriesgroenten nog wat beet hebben. Bij bonen en mais en zo geeft dat natuurlijk niet.
Ik denk dat je ook hier een balans moet vinden: niet elke dag uit blik, maar een keer een blikje is best handig, zeker voor bonen en mais.
Groet,

Gonneke, lactatiekundige
Image
Gonneke van Veldhuizen
lactatiekundige

Postby Susan on Mon May 25, 2009 9:34 am

Als we voor het gemak een keer blik-/pot groenten eten (mmm cappucijners met spekjes en augurkblokjes) dan giet ik het eerst in een vergiet en spoel het bijbehorende vocht er eerst goed af. Ik gebruik dan een klein laagje schoon water als kookvocht...
Susan, trotse mama van Ruben (09.10.06, 21 mnd BV) en Fileine (31.01.09, nog samen genietend van de BV)beiden fantastische (Rapley)eters
Susan

Re: Potgroenten versus vriesgroenten

Postby suusker on Tue Oct 20, 2009 11:42 pm

Mijn meisje is DOL op asperges uit pot. Lekkere lange stengels en slurpen maar!

Any chance dat asperges uit pot misschien niet zo slecht zijn???

Gr. Suzanne
suusker

Re: Potgroenten versus vriesgroenten

Postby Gonneke van Veldhuizen on Wed Oct 21, 2009 8:42 pm

Wishfull thinking ben ik bang, maar wel erg verleidelijk 8)
Groet,

Gonneke, lactatiekundige
Image
Gonneke van Veldhuizen
lactatiekundige

Return to discussie