zout

In dit subforum kun je je gedachten over bijvoeden, welke manier, wanneer, wat en dergelijke kwijt. Ook voor en tegens van stukjes versus prakjes, zelf maken of kant en klaar, etc.

Moderators: stefankleintjes, Gonneke van Veldhuizen

Postby Marleendje on Thu Jan 22, 2009 4:15 pm

Ja, ook een goed punt: ga je stad en land afreizen voor biologische producten of ga je spelen met je kindje.
Ik heb dan weer het geluk dat recht tegenover ons kdv een biologisch winkel zit EN ik werk in het centrum van Utrecht waar elke vrijdag een biologische boerenmarkt is. En gelukkig zie je ook steeds meer biologische producten in de supermarkt verschijnen. Als nou meer mensen die af en toe gaan kopen, zal het aanbod alleen maar groeien en wordt het voor steeds meer mensen bereikbaar, zowel fysiek/logistiek als financieel.
Mama van Circe [Sierse] 15 mei 2008
Marleendje

verkrijgbaarheid van eko-voedsel

Postby Hennah on Thu Jan 22, 2009 5:35 pm

Ik woon in Amsterdam, dus dat kleurt misschien mijn blikveld ;-)

Maar ik vind de (moeilijke?) verkrijgbaarheid geen argument meer om geen eko-voedsel te eten.

Een van de grootste supermarktketens van NL verkoopt eko-voedsel, een beperkt assortiment basisproducten waarvan je prima maaltijden kunt samenstellen (melk, yoghurt, vlees, verse groente, diepvriesgroente, pasta, olijfolie, brood, jam, pindakaas, etc....). Via de webshop van deze bekende supermarkt kun je een groter assortiment eko-voedsel bestellen, dat wordt tegen betaling thuisbezorgd (samen met de luiers en het kattegrid ;-), maar misschien niet in heel NL? Andere supermarkten verkopen ook in beperkte mate eko.
Er zijn ook webwinkels met eko-voedsel (even Googelen), ik heb daar geen ervaring mee.
En het verbaast mij hoeveel natuurvoedingswinkels er zijn, in Amsterdam heel veel, maar ook in kleinere plaatsen (bijv. Ermelo, Harderwijk, Loosdrecht) is er een.
Met een beetje plannen moet het toch wel mogelijk zijn om een groot deel van je voedsel in de eko-variant te kopen...

Het is een probleem dat hoewel gewone supermarkten eko-producten in het assortiment hebben gebracht, deze toch weinig gekocht worden, waardoor de supermarkten het assortiment hebben verkleind. Ik begrijp het koopgedrag van "de consument" echt helemaal niet!!

Overigens eet ik niet zozeer eko-voedsel voor mijn gezondheid, en die van mijn kind, maar meer omdat het beter voor het milieu, de planten, de dieren en "de wereld" is (en dus indirect ook voor onze gezondheid), en omdat het lekkerder is, en ik me er beter bij voel.

Groet!

HH
Hennah

Postby Hennah on Thu Jan 22, 2009 5:38 pm

Marleendje wrote: Van die zelfgemaakte maaltijden die in 20 minuten op tafel staan. Kan baby heerlijk mee smikkelen en voor papa en mama is het ook verstandig :wink:

Ik houd me aanbevolen voor suggesties!!

Ik probeer dat ook... kan best lekker, maar komt toch vaak een beetje op hetzelfde neer...

Zullen we een draadje bij "Recepten" openen?

groet,

HH
Hennah

bio-niet bio

Postby Lindar on Tue Jan 27, 2009 12:46 pm

ik heb pas het zout vergeleken van de bio chips en vergelijkbare niet-bio chips. Het scheelt wel wat, maar niet heel veel. Al is wel de zak veel kleiner :wink: , maar er zit dan ook geen ve-tsin in, dus je bent sneller voldaan. Ik denk toch dat de grootste winst zit in zelf koken. Sinds de rapley van mijn jongste koken we veel zonder zout. Rijst, groente e.d. Al doen we ook wel eens minder verstandig, pizza of boemboe van de toko. Ik den k ook niet dat het erg is als er ergens anders eens minder bewust wordt gegeten, zolang de basis goed is. Al zijn er ook dingen die mijn kinderen echt niet mogen.

ik koop ook zoveel mogelijk bio, idd vanwege milieubelasting. In mijn (niet zo grote) plaats is een eko-winkel, maar ook in het dorp waar ik op vakantie was was er een ekowinkel. Dus met verkrijgbaarheid is het redelijk gesteld, maar je moet wel meer moeite doen. In supermarkten is het aanbod toch beperkt, en daar wordt minder op vervoer (vliegtuig) gelet.
Luxe produkten (koffie, chocola) koop ik echt alleen eko, liefst ook fair-trade. Voor misbare produkten vind ik het extra belangrijk dat de milieubelasting zo laag mogleijk blijft. Bovendien houdbaar, dus inslaan is mogelijk als de ekowinkel ver weg is. Ook voor iets als koekjes vind ik eigenlijk dat alleen de bio-variant toegestaan zou moeten zijn, de hoeveelheid niet-bio koekjes die je kunt kopen in een supermarkt voor een euro vind ik schokkend. Moedigt ongezond gedrag aan, en er worden extra veel koekjes gekocht en dus geproduceerd. Zinloze milieubelasting.

Overigens hou ik me ook aanbevolen voor 20-min recepten, koken schiet er bij mij vaak bij in als ik niet op de dag al begin, zodat het werkelijke kookwerk savonds meevalt. Op dat moment heb ik nl vaak een klein meisje aan mijn rokken hangen :lol: Dan moet papa weer aan de slag (ook prima, maar het is een beetje uit balans, zo de laatste mwoah ong 16 maanden :lol:
Lindar

Postby Annette Drop on Fri Jan 30, 2009 4:30 pm

Annette.
Mama van Axel 25-04-02, Arwin 30-01-05 en Aiden 30-01-08.
Heel mooi en helemaal herzien:
http://www.handboekborstvoeding.nl/
Annette Drop

voedingscentrum schrijft niets over zout!

Postby Hennah on Sat Feb 28, 2009 12:38 am

Ik heb wat rondgekeken op de website van het Voedingscentrum.
Tot mijn stomme verbazing staat er bij de voedingsadviezen voor kleine kinderen vanaf 1 jaar helemaal niets over zout!
Hennah

Zout, bloeddruk en borstvoeding

Postby Kirsten on Sat Feb 28, 2009 11:21 pm

Dus een lagere zoutinname op babyleeftijd verlaagt de bloeddruk al, wat weer een voorspeller is voor de bloeddruk op latere leeftijd (artikel NtvG).
En een van de referenties van dat artikel in het NtvG vermeldt weer dat kinderen die als baby borstvoeding hebben gekregen op 7,5 jarige leeftijd een lagere bloeddruk hebben dan kinderen die kunstvoeding hebben gehad. En dan hoefde het niet eens exclusief borstvoeding te zijn.
Kirsten

natriumarme zuurkool

Postby Hennah on Sun Mar 15, 2009 12:17 am

Annette, nog enorm bedankt voor de link naar het artikel in het Nederlands Tijdschrift voor Geneeskunde. Fantastisch dat het hele artikel gratis on line staat!

Ik heb laatst natriumarme zuurkool gevonden in de natuurvoedingswinkel. In een grote glazen pot, van het bekende merk E***. Van dit merk kopen wij gewoonlijk heel lekkere "gewone" melkzure zuurkool uit het vat, die is veel minder zuur dan gewone zuurkool en smaakt heel lekker zacht.
De natriumarme zuurkool hebben wij alleen nog maar rauw gegeten, nog niet als stamppot. Zoontje was er minder gek op dan op de "zoute" zuurkool.

In het algemeen heb ik de indruk dat hij sowieso zout eten altijd lekkerder vindt.... zucht....

Dit is ook een voorbeeld dat groente uit een pot niet altijd zout hoeft te bevatten.

groet,

HH
Hennah

Veel zout in Tartex!!

Postby Hennah on Wed Apr 22, 2009 12:34 am

Ik zocht net op Google "Hoe gezond is Tartex?" en vond op www.kiesikgezond.nl dat het Voedingscentrum Tartex ongezond vindt omdat er veel zout in zit!
"Dit product is oranje omdat het veel zout bevat."
Terwijl er hier op het forum vaak gezegd wordt dat Tartex goed broodbeleg is voor kleine kinderen....
Dus niet, zou ik zeggen.

Helaas staat er op de verpakking geen informatie over de hoeveelheid zout.

Mijn zoontje vindt tegenwoordig Tartex ontzettend lekker, hij wil het zo met zijn vingers uit het pakje halen - en hij lijkt inderdaad enorm van zoute dingen te houden (olijven, etc.).
(Zelf vind ik Tartex trouwens niet lekker.)

Ik gaf vaak Tartex mee naar de creche.
Maar ik ga het niet meer kopen!
Wie heeft er suggesties voor ander broodbeleg dat ik mee kan geven? (Hij houdt niet van pindakaas, sesampasta, notenpasta.)
Het beste vind ik een potje biologische groente-babyvoedingpuree "voor vier maanden", bijv. wortel of pompoen, dat vindt hij heel lekker en er zit helemaal geen zout in, maar ook geen eiwit. Is bovendien goedkoper dan Tartex. Maar wordt wel wat eentonig. En eiwit lijkt me toch ook wel goed, want zoontje eet 's avonds weinig/geen vlees of vis.

groet,

HH
Hennah

Postby Annette Drop on Wed Apr 22, 2009 8:41 am

Lastig he? Aiden is helemaal gek op kaas, hoe ouder hoe lekkerder. Als ze de kans krijgt pakt ze het stuk uit de koelkast en zet er gewoon haar tanden in :shock: .
Wat vindt je zoontje er zelf van? Hier kunnen ze namelijk weeeeken alleen brood met pindakaas eten, en dan ineens alleen maar jam.
Annette.
Mama van Axel 25-04-02, Arwin 30-01-05 en Aiden 30-01-08.
Heel mooi en helemaal herzien:
http://www.handboekborstvoeding.nl/
Annette Drop

Postby Gonneke van Veldhuizen on Wed Apr 22, 2009 2:15 pm

Ik kan ook nergens vinden hoeveel zout er dan in Tartex zit, maar ik denk niet dat het meer is dan in de wel vaak aangeraden smeerworst en smeerkaas.

Als je smeerbaar eitwitrijk broodbeleg wilt mee geven, denk ik aan verse roomkaas naturel bijvoorbeeld. Of zelfgemaakte vispate (ik meen me te herinneren dat jullie graag vis eten?) Makkelijk zelf te maken van gare vis met een vetbron en een staafmixer.
Groet,

Gonneke, lactatiekundige
Image
Gonneke van Veldhuizen
lactatiekundige

Re: zout

Postby Sandii on Tue Oct 20, 2009 11:56 pm

Nog eens over zout. Op de website van de consumentenbond vond ik dit:

Jodium
Het meeste zout in brood bevat jodium. Dat wordt sinds 1942 toegevoegd, toen bleek dat Nederlanders veel te weinig jodium binnenkregen. Jodium zorgt voor de aanmaak van een schildklierhormoon, dat de snelheid van onze stofwisseling reguleert. Een tekort aan jodium kan leiden tot vermoeidheid, depressieve klachten, kouwelijkheid en overgewicht. Voor een aanstaande moeder is het aan te raden om genoeg jodium binnen te krijgen; een tekort kan zorgen voor een geestelijke achterstand bij het kindje.

Alleen het biologische brood van bakkerij Zonnemaire/Ad van der Westen bevat geen gejodeerd broodzout. Zij werken met zeezout, dat nagenoeg geen jodium bevat. Wie uitsluitend biologisch brood met zeezout eet, mist een belangrijk deel van zijn of haar jodiumvoorziening. Vooral voor vrouwen met een kinderwens is dit af te raden.

----
Wat vinden we hiervan?
http://www.kiind.nl
Kiind-magazine
Sandii

Postby Gonneke van Veldhuizen on Wed Oct 21, 2009 8:41 pm

Tsja, wat vinden wij daarvan?

Ik dacht dat met name zeezout van nature jodiumhoudend is, net als zeewier en zeevis.
En ik heb een aversie tegen supplementen die zijn toegevoegd aan dagelijs voedsel of drinkwater. Veel te betuttelend.
Gelukkig heb ik een tarweallergie en eet dus geen bakkersbrood ;-)
Groet,

Gonneke, lactatiekundige
Image
Gonneke van Veldhuizen
lactatiekundige

Postby Sandii on Thu Oct 22, 2009 9:57 pm

He, gelukkig maar! :wink:
Ik heb datzelfde gevoel hoor, vind het ook een wat maf verhaal. Ik google even op zeezout...
Wacht je? Ik ben zo terug!

-----------

Ja, daar ben ik weer!

Van een zeezoutpromotor (deze zin vond ik vooral een énorm pluspunt van zeezout:
"Vermelding van gebruik van zeezout in uw producten kan een marketingvoordeel betekenen
Gebruik dit luxezout voor het inpekelen, broodbakken en toevoeging aan uw voedingswaren! Een vermelding op uw ingrediëntenlijst dat er zeezout gebruikt is, blijft een ongekend verkoopsargument! "
:lol: )

In ieder geval, die zegt dit:
"Zeezout met jodium

Functie: jodium is een essentieel bestanddeel van de schildklierhormonen. Jodium stimuleert het groeiproces van alle organen en in het bijzonder de hersenen. Nogal wat mensen kampen met een jodiumtekort. Ook in België kampt met al jaren met een jodiumtekort.

Jodium komt op zich niet standaard voor in zout. Daarom is het in bepaalde landen verplicht om jodium aan zout toe te voegen om zo het tekort aan jodium bij de bevolking te helpen wegwerken.

Aanbevolen dagelijkse hoeveelheid jodium bij volwassenen : 150 mcg
Aanbevolen dagelijkse hoeveelheid jodium bij adolescenten: 200 mcg

Een zeer eenvoudige gewoonte die het mogelijk maakt het jodiumtekort te drukken is het gebruik van zout met toegevoegd jodium. Indien men ervan uitgaat dat het gemiddelde dagelijkse zoutverbruik van een Belgisch volwassene ongeveer 10 g bedraagt, dan betekent dit dat we dankzij het ‘zoutvat’ ongeveer 150 mcg per dag kunnen binnenkrijgen, dwz de aanbevolen dagdosis."
http://www.kiind.nl
Kiind-magazine
Sandii

Postby Gonneke van Veldhuizen on Sat Oct 24, 2009 8:28 am

weer wat geleerd ;-)
Groet,

Gonneke, lactatiekundige
Image
Gonneke van Veldhuizen
lactatiekundige

Postby Keiko on Sat Oct 24, 2009 10:46 am

Dat het op een (1!) website staat, maakt het nog niet de waarheid.
Keiko

Postby Gonneke van Veldhuizen on Sun Oct 25, 2009 10:40 am

Klopt ook weer. Ik ben eens een kort zoektochtje gaan maken en vind toch meer bronnen die aangeven dat in zeezout wel degelijk jodium zit, hoewel minder dan de toegevoegde hoeveelheid in gejodeerd keukenzout.
Groet,

Gonneke, lactatiekundige
Image
Gonneke van Veldhuizen
lactatiekundige

Postby Poppy on Sun Nov 01, 2009 1:23 am

Bij de keuringsdienst van waarde was er eens een artikel over zeezout. Zij kwamen erachter dat alle zout zeezout is. Omdat je er meer geld voor kan vragen als het zeezout lijkt wordt het dan met grovere korrel verkocht. Dus behalve dat er aan sommige jodium aan toegevoegd is, is al het zout hetzelfde.
Poppy

Postby Keiko on Sun Nov 01, 2009 10:49 am

Poppy wrote:Bij de keuringsdienst van waarde was er eens een artikel over zeezout. Zij kwamen erachter dat alle zout zeezout is. Omdat je er meer geld voor kan vragen als het zeezout lijkt wordt het dan met grovere korrel verkocht. Dus behalve dat er aan sommige jodium aan toegevoegd is, is al het zout hetzelfde.

En ook dat is niet automatisch waar domweg omdat het op TV gezegd werd.
Alle zout is zeezout in zoverre dat ook zout diep uit de Achterhoekse grond ooit uit de zee kwam, doordat dat ooit zeebodem was waar dat zout toen is neergeslagen.
Maar de chemische samenstelling van zouten verschilt wel degelijk. Keukenzout is natriumchloride (evt. aangevuld met jodide). Zeezout is een mengsel van natriumchloride met magnesiumchloride, natriumsulfaat, calciumchloride, en magnesiumbromide.
(dit heb ik snel even bij elkaar gegoogled zonder verdere check - ik ben geen scheikundige)
Keiko

Postby Poppy on Sun Nov 01, 2009 3:58 pm

Nee dat klopt. Je moet uiteindelijk alles zelf uitzoeken. Maar het is goed om te weten dat je vaak ook te maken hebt met marketing. Alles draait uiteindelijk om geld. Zelfs het voedingscentrum geeft een prijs voor goede voeding aan chips! Ik denk dat wanneer je kant en klaar producten vermijd je al een stuk minder zout binnen krijgt.
Poppy

te veel zout?

Postby Hennah on Sat Dec 19, 2009 2:41 am

Sandii wrote:Aanbevolen dagelijkse hoeveelheid jodium bij volwassenen : 150 mcg
Aanbevolen dagelijkse hoeveelheid jodium bij adolescenten: 200 mcg

Een zeer eenvoudige gewoonte die het mogelijk maakt het jodiumtekort te drukken is het gebruik van zout met toegevoegd jodium. Indien men ervan uitgaat dat het gemiddelde dagelijkse zoutverbruik van een Belgisch volwassene ongeveer 10 g bedraagt, dan betekent dit dat we dankzij het ‘zoutvat’ ongeveer 150 mcg per dag kunnen binnenkrijgen, dwz de aanbevolen dagdosis."

Ik begreep dat 10 g per zout eigenlijk (veel) te veel is, al krijgen de meeste mensen zelfs meer binnen....
Hoe minder zout hoe beter, stelt men tegenwoordig.
Dus als je gezond weinig zout zou eten, dan zou je een ongezond jodium-tekort krijgen? Wat nu?!
Hennah

Re: wantrouwen

Postby bigou on Sat Dec 19, 2009 10:48 am

[quote="Hennah
Je kunt je ook afvragen wat belangrijker is voor een kind:
het meegeven van vertrouwen en plezier in samen met anderen eten/doen/leven
of zorgen dat het niets slechts binnen krijgt....
[/quote]

Dit vind ik een interessante opmerking. Ik denk dat je altijd moet uitkijken dat je niet doorslaat naar één kant. Ik denk dat de meeste mensen op dit forum heel bewust met eten omgaan, dat vind ik zelf ook heel belangrijk, klakkeloos de commercie volgen is zeker niet goed voor de gezondheid. Goede adviezen over bv en bijvoeding zijn niet altijd makkelijkt te vinden en ik vind het normaal om daar aandacht aan te besteden etc...maar ik denk ook dat het sociale aspect van eten niet vergeten moet worden. Zo vond ik het zelf wel prettig dat mijn kinderen redelijk snel van een lepeltje leerden eten (soep, yoghurt..) en andere dingen weer met de hand (brood, fuit) zo is toch onze eetcultuur, dus geen heel stricte rapley hier. Ik zou ook niet snel van alles apart mee gaan geven naar het kdv (ik heb het dan over peuters, niet over baby's die afgekolfde melk meekrijgen natuurlijk), ik vind het ook goed dat ze leren bij anderen makkelijk van alles mee te eten, ook al is dat anders dan thuis. Het wantrouwen van eten van anderen vind ik geen goede levensles. Als je thuis een goede dagelijkse basis geeft en daarnaast openstaat voor nieuwe (eet)ervaringen buiten de deur lijkt mij dat ook niet verkeerd.
Image
bigou

Previous

Return to discussie