BV en nieuwe griep: informatie is ge-update

Nieuwtjes over eten voor jonge kinderen, over dit en andere forums, nieuwsberichten uit de media

Moderator: stefankleintjes

BV en nieuwe griep: informatie is ge-update

Postby stefankleintjes on Sat Oct 31, 2009 5:56 pm

Regelmatig pas ik het artikel aan met de laatste gegevens
http://www.borstvoeding.com/nieuwsberichten/h1n1.html

Groet!
stefankleintjes
kinderdietist

Re: BV en nieuwe griep: informatie is ge-update

Postby sierra on Sat Oct 31, 2009 8:15 pm

Mag ik even hierop inspringen met :

Ik ben echt verslaafd aan bv.com, super al die informatie!!

Mijn huisarts heeft Julien van wege zijn vroeggeboorte (8mnd gecorrigeerd 6mnd)) opgeroepen voor de prikken. Ik wil nu echter de prikken zelf nemen om zo de antistoffen door te geven via de bv, ipv Julien de vacc direct te laten geven.

Nu is mijn vraag : Na hoeveel uren worden de antistoffen al opgenomen in de bv? En hoeveel dagen blijven ze in grote getallen aanwezig?

(de dag na de inenting moet hij naar het KDV en krijgt dus alleen 's ochtends en 's avonds live bv die dag en zou dus antistoffen mislopen en zo schiet ik mijn doel voorbij) Hoe pak ik dit bv-kundig gezioen het beste aan?

Met vriendelijke groeten,
Suzanne
sierra

Postby stefankleintjes on Sat Oct 31, 2009 10:12 pm

ha suzanne, interessant om te weten is hoe jouw productie van antistoffen is, als reactie op het vaccin; als ze er zijn zitten ze in je bloed, en vervolgens in de mm
dus wat is wijsheid? voor mijn gevoel dus hem niet naar het kdv sturen de eerste twee dagen

ik roep ook gonneke even op
groet!

ps. en pas je een beetje op met je verslaving?
stefankleintjes
kinderdietist

Postby Gonneke van Veldhuizen on Sun Nov 01, 2009 11:00 am

Wanneer een moeder wordt geinfecteerd met een ziekteverwekker (een vaccinatie met inactieve entstof is in feite ook een besmetting) reageert haar immuunsysteem met het aanmaken van specifieke afweerstoffen. De meeste afweerstoffen zijn SIgA's (Secretoir Immunoglobuline A, je hebt er een half alfabet van, maar A is de belangrijkste). Deze IgA's voorkomen dat ziekteverwekkers zich kunnen hechten aan/indringen in met name de slijmvliezen en daar hun werk doen. D Ig's worden voornamelijk in de darm gemaakt en van daaruit naar de plaatsen getransporteerd waar ze nodig zijn. Bij een voedende moeder is dat dus ook naar haar borsten. In de melkklieren wordt er met die aanmaak van antistoffen nog een schepje bovenop gedaan, zodat het kind een extra portie afweer krijgt. Hoe veel tijd er verstrijkt tussen de blootstelling van de moeder en de afgifte van afweerstoffen in haar melk is niet helemaal duidelijk, maar dat gaat relatief snel. Eerder een kwestie van uren dan van dagen (reacties op inentingen zie je vaak ook al binnen enkele uren optreden). De specifieke afweer blijft weken tot maanden actief en wordt bij elke blootstelling aan dezelfde ziekteverwekker gereactiveerd.

Ik zou proberen om direct na het enten zo vaak mogelijk aan te leggen, ook in de nacht. Waarschijnlijk is er dan de volgende morgen al een aanzienlijke hoeveelheid antistof richting je kind gegaan. Het lijkt me dan ook niet nodig hem thuis te houden. Mogelijk voedt je zelfs ook nog even op het KDV en direct ter plekke als je hem ophaalt. Verder moet je ervan uit kunnen gaan dat men op het KDV met extra hygiene maatregelen werkt, waarbij veel handenwassen hoort tussen het voeden en verzorgen van de verschillende kindjes en het uit elkaar houden van kindjes, zeker wanneer er kindjes tussen zitten die hoesten en niezen.

Bron voor de uitleg van de werking van het immuunsysteem:
Hanson LA. Immunobiology of human milk: How breastfeeding protects babies. Pharmasoft Publishing 2004
Groet,

Gonneke, lactatiekundige
Image
Gonneke van Veldhuizen
lactatiekundige

Postby sierra on Sun Nov 01, 2009 1:45 pm

Super! Dit is perfecte heldere uitleg!

Misschien ook iets om toe te voegen aan het artikel op bv.com ?

Dan ga ik het zo doen! Dank je wel!

enneh, die verslaving aan bv.com heeft mij en mijn zoontje alleen maar goeds gebracht hihihihi!! Een gezonde verslaving noem ik dat ;)
sierra

Postby Xaar on Mon Nov 02, 2009 11:40 am

Sierra,
Heel goed van jou om zo de vraag te stellen.
Wij zitten allemaal zo te twijfelen over het wel en niet inenten en deze informatie geeft wel meer inzicht.

Ik was in de veronderstelling dat je alleen antistoffen aanmaakt/doorgeeft op het moment dat je blootgesteld wordt aan het ziekmakende virus en niet van de inenting. Niet dat de inenting voor jou al direct zin had voor je kindje.
Ik wil mijn zoontje niet laten inenten omdat ik grote twijfels heb over de veiligheid, echter denk ik dat de risico's voor een volwassen vrouw kleiner/niet aanwezig zijn.

Nu maar hopen dat ze de prik ook aan voedende moeders willen geven.
Sierra, laten we deze kennis ook op onze hyves plaatsen. Denk dat een hoop medemoeders blij zijn met dit verhaal.

Groetjes
Xaar

Postby stefankleintjes on Mon Nov 02, 2009 12:24 pm

dat is prima Xaar, ik heb de info van gonneke in verkorte vorm ook in het artikel geplaatst, en gister nog met een vaccindeskundige overlegt en het artikel her en der verbetert/aangepast.

neem dan de inleiding over op de verschillende hyves, en zet daar dan de link onder naar het stuk op bvcom
ik zal regelmatig het stuk updaten, dus dan heeft iedereen altijd de meet update informatie
[als je het hele stuk plaatst, wordt het dus niet geupdate...]

verspreid de boodschap, is helemaal goed

Nieuwe Influenza A (H1N1), Mexicaanse griep en borstvoeding

groet!
stefankleintjes
kinderdietist

Postby bvdveen on Tue Nov 03, 2009 10:18 am

Fijn deze informatie!
We hebben nog wel één vraagje.... Er staat dat als je borstvoeding geeft, je kindje vanzelf via de moeder afweerstoffen binnen krijgt.

Onze Ilse is bijna 2 jaar en krijgt nog maar één keer per dag borstvoeding. Is dat al genoeg voor Ilse om voldoende afweerstoffen binnen te krijgen?

Stel dat Ilse ziek wordt, hoe waarschijnlijk is het dat de borstvoeding nog weer opgevoerd kan worden naar meerdere keren per dag? Ze krijgt al 2 a 3 maanden nog maar één keer per dag borstvoeding. Zal dat nog gaan lukken?

Bedankt.
Sander,
papa van Ilse.
bvdveen

Postby Gonneke van Veldhuizen on Tue Nov 03, 2009 11:35 am

Nee, er is geen enkele manier om aan te tonen bij welke hoeveelheid moedermelk per dag een bepaalde concentratie antistoffen bij het kind komt. Ik ben er ook niet zeker van dat de exacte hoeveelheid er veel toe doet. Bij weinig voeden en een kleine, afnemende productie is de concentratie antistoffen dichter dan bij een grote productie. Meer gaan voeden is nooit verkeerd natuurlijk, maar geen enkele dosis moedermelk biedt een 100% garantie tegen het besmet worden met en ontwikkelen van de griep, evenmin als een vaccinatie dat doet.
Groet,

Gonneke, lactatiekundige
Image
Gonneke van Veldhuizen
lactatiekundige

Postby TessmvStefan on Mon Nov 09, 2009 7:05 pm

Aansluitend een vraag mbt enten van jonge kinderen.
Ik word morgen zelf geent tegen de H1N1.

Mijn zoontje is 16 maanden en drinkt nog 6-8x per dag.

Is enten voor hem ook echt nodig? Of zijn de afweerstoffen die hij via mijn melk krijgt voldoende?

Is hier iets over te zeggen?

Groeten Tessa
TessmvStefan

Postby stefankleintjes on Mon Nov 09, 2009 8:53 pm

hoi tessa en alle andere moeders

jouw vraag tessa krijg ik vaker en nu het nieuwe advies bekend is van de gezondheidsraad, heb ik jouw vraag en die van een andere moeder getracht te beantwoorden in het artikel over bv en griep; lees hier verder

@tessa: ben jij akkoord dat ik je hier citeer?

groet
stefankleintjes
kinderdietist

Postby TessmvStefan on Mon Nov 09, 2009 9:35 pm

Wat een snelle reactie :D
Ja, ik ga ermee akkoord hoor!

Ik had niet verwacht, dat jullie een "antwoord"hadden maar ben wel blij met de info!
TessmvStefan

Postby Nik on Mon Nov 09, 2009 10:17 pm

Ondanks deze berichten begin ik me opeens best zorgen te maken. Ik ben niet bang voor de griep en ook niet dat mijn dochter die krijgt. Ze krijgt nu nog maar 1 keer per dag bv (ze is 17 maanden), maar als ze ziek wordt, dan wil ik de bv momenten gewoon opschroeven. Hopelijk lukt dat ook, aangezien ik natuurlijk ook ziek kan zijn. Ik geloof ik bv en ik geloof ook dat dit het beste voor haar is.
Mijn zorgen zijn eigenlijk meer gericht op mijn zwangerschap, ik ben momenteel 15 weken zwanger. Ik ben eigenlijk tegen enten, maar misschien moet ik het toch maar doen?
Nik

Postby Gonneke van Veldhuizen on Tue Nov 10, 2009 10:32 am

Het nieuwste advies van de overheid is om vrouwen van 17 weken en langer zwanger te enten. Of je dat doet of niet is je eigen keuze. Er zijn zowel goede argumenten voor als goede argumenten tegen. Bespreek het anders eens met je huisarts en je verloskundige.
Groet,

Gonneke, lactatiekundige
Image
Gonneke van Veldhuizen
lactatiekundige

Postby Sandii on Wed Nov 11, 2009 10:22 pm

stefankleintjes wrote:verspreid de boodschap, is helemaal goed

Ik heb ook een linkje in de blog van Kiind gezet!
http://www.kiind.nl
Kiind-magazine
Sandii

Postby stefankleintjes on Thu Nov 12, 2009 3:20 pm

Experts: Borstvoeding beschermt tegen griep

http://www.nrc.nl/achtergrond/griepviru ... egen_griep
of
http://tinyurl.com/y8npfhr

groet, van één van de experts
stefankleintjes
kinderdietist

Postby TSJ on Thu Nov 19, 2009 12:22 am

Mijn zoontje is 6 maanden en 3 weken, hij was 3 weken te vroeg, dus als je rekent met de uitgerekende datum zit hij op de scheidslijn van de risicogroep.
Hij is dus opgeroepen voor de H1N1-vaccinatie, maar mijn man en ik willen hem liever zelf krijgen.
Ik zal morgen de huisarts bellen met dit verzoek, maar ben bang dat ik bot zal vangen.
TSJ

Return to Nieuws