Peuters te mager door dieet ouders

In dit subforum kun je je gedachten over bijvoeden, welke manier, wanneer, wat en dergelijke kwijt. Ook voor en tegens van stukjes versus prakjes, zelf maken of kant en klaar, etc.

Moderators: stefankleintjes, Gonneke van Veldhuizen

Peuters te mager door dieet ouders

Postby annehoog on Tue Feb 10, 2009 3:16 pm

Vanmorgen op Nu.nl:

link

Ik had zelf ook al -te- vaak verhalen gehoord van babies, dreumes en kleuters die door hun ouders op dieet waren gezet. (mochten maar een boterham per dag, geen tussendoortje, alles halfvol, light! producten...) en dat heb ik echt altijd onbegrijpelijk gevonden.

Kijk bij een kindje dat echt (bijna) overgewicht heeft let je op de voeding, maar een kind op dieet! Man, een dieet is voor een volwassene al slecht!

(een dieet in de vorm van afslankkuur dan, afvallen dmv een gezond eetpatroon noem ik geen dieet)
Image
annehoog

Postby Rianne Heringa on Tue Feb 10, 2009 5:45 pm

Inderdaad, ongelofelijk, ik was echt geschokt! Hoe kan het toch dat mensen zo moeilijk een balans kunnen vinden?
Of ze proppen hun kinderen vol met alles wat slecht is, of ze gaan volledig de andere kant op.

Ik zal de laatste zijn om te beweren dat ik het allemaal zo goed weet, maar zelfs ik kan bedenkendat een kind toch evenwichtige
voeding nodig heeft, om gezond op te groeien. Dat betekent van alles wat, en sommige dingen met mate... niet zo moeiliijk hoor.
Mama van Aron, 30-05-2008
Rianne Heringa

Postby Annette Drop on Tue Feb 10, 2009 10:18 pm

En toch, en toch.... Mijn ouders eten altijd magere yoghurt zonder vet en met minder suiker. Wel eens achter op het pak gekeken? Dan eet ik liever gewoon vla als toetje (is ook veeeeel lekkerder). Terwijl zij er 100 % van overtuigd zijn dat ze er goed aan doen om juist dit soort yoghurt te eten. Dus ik kan me wel voorstellen dat het niet perse boze opzet is. Hier lees je wel over roomboter en volle melkproducten, maar vaak hoor je dat je halfvol moet geven en margarine oid.
Annette.
Mama van Axel 25-04-02, Arwin 30-01-05 en Aiden 30-01-08.
Heel mooi en helemaal herzien:
http://www.handboekborstvoeding.nl/
Annette Drop

Postby inekemamavanlisa on Tue Feb 10, 2009 11:02 pm

http://www.ad.nl/binnenland/2987891/lsq ... rsquo.html

stond in de ad ........ dacht meteen hier posten was al lang niet geweest :oops:
grtIneke
Image
inekemamavanlisa

schuld ligt eerder bij adviezen van cb en voedingscentrum

Postby Hennah on Wed Feb 11, 2009 12:05 am

Dit bericht verscheen een paar maanden geleden ook al op dit forum, het stond toen in een Belgische krant. Daar werden kinderartsen geciteerd, die zeiden dat de belangrijkste oorzaak van peuterdiarree een gebrek aan vet in het eten is.

Ik snap niet dat jullie zo verontwaardigd doen over de ouders van die kinderen.
Nergens staat dat deze kinderen op dieet worden gezet! Deze kinderen eten gewoon met de pot mee, zoals geadviseerd wordt. Alleen, het probleem is dat de ouders vetarm eten. Voor de ouders is dat goed, maar voor kleine kinderen niet. Die moeten juist volle zuivel en plantaardige olie hebben, terwijl volwassenen beter magere zuivel kunnen eten. Conclusie: kleine kinderen moeten wel degelijk een aangepast menu krijgen, ze kunnen niet zomaar met de pot mee-eten (ook in andere opzichten).

Overigens raden de consultatiebureaus in Amsterdam aan om kinderen magere zuivel te geven!! Ik citeer het Groeiboekje, bij 1 -2 1/2 jaar:
"Als uw kind opvolgmelk krijgt, kunt u geleidelijk overgaan op halfvolle of magere melkproducten." (Het Groeiboekje zegt gelukkig wel dat bv prima is.)
"Kies bij kaas, smeerkaas en vleeswaren voor de minder vette producten."
Verder wordt er steeds voor te dikke kinderen gewaarschuwd.

Op onze creche geven ze volle yoghurt en halfvolle melk.

En wat zegt het voedingscentrum?
In de tabel "aanbevolen hoeveelheden" staat bij 1-3 jaar HALVARINE om op het brood te smeren.
http://www.voedingscentrum.nl/EtenEnGez ... r+dag_.htm
En bij "lunch (1-4 jaar)" staat:
'Kies bij voorkeur voor halfvolle of magere melk en andere melkproducten."
Niets over borstvoeding trouwens.

Ik denk dus dat het probleem in de eerste plaats bij het voedingscentrum en het consultatiebureau ligt.

groet,

HH
Hennah

Postby Kaatjeblaatje on Thu Feb 12, 2009 1:05 pm

Ik hoop dat ze nav dit bericht allemaal spoedvergaderingen aan het beleggen zijn om de adviezen aan te passen.

Het is ook een lastige boodschap voor de ouders die het allemaal minder goed begrijpen. Hoe leg je uit dat sommige vetten wel goed zijn, en andere niet, dat je uit moet kijken voor overgewicht maar juist niet op olie en volle melkproducten moet bezuinigen.
Mama van Otto* (24 nov 2006) en Donja (12 mei 2008). Moeder en dochter al 1,5 jaar verslaafd aan borstvoeding!
www.ottovay.nl
Kaatjeblaatje

Postby Rianne Heringa on Thu Feb 12, 2009 1:24 pm

Annette Drop wrote:En toch, en toch.... Mijn ouders eten altijd magere yoghurt zonder vet en met minder suiker. Wel eens achter op het pak gekeken? Dan eet ik liever gewoon vla als toetje (is ook veeeeel lekkerder).

Daar noem je iets waar ik dol op ben Anette, vla!!
Elke avond nadat Aron op bed ligt zit ik op de bank met mijn schaaltje vla, heeeerlijk! :D

(Sorry, moest ik even kwijt, ben vla-fanaat) :wink:
Mama van Aron, 30-05-2008
Rianne Heringa

Re: Peuters te mager door dieet ouders

Postby Lindar on Tue Nov 03, 2009 11:01 am

ik ben aan het zoeken voor informatie ivm schoolontbijt en bijgaande voedingsadviezen. Ik zie dat het voedingscentrum nog steeds magere producten aanprijst. Ik was op zoek naar info van het WHO, maar het valt niet mee daar een helder voedingsadvies uit te vissen. Helder lijkt me wel, dat je voorzichtig moet zijn met je kind op een te mager dieet te zetten. Ik ben ooit wel een artikel tegengekomen betr. ondervoeding eerste 2 levensjaren en het verband met overgewicht later. Te zuinig met voedingsstoffen geworden. Ook ben ik info tegengekomen dat te weinig cholesterol in de eerste levensmaanden juist gevoelig maakt voor cholesterol later, dan kan je er als volwassene minder goed tegen zegmaar. Borstgevoede kindjes hebben ook een duidelijk hoger cholesterolniveau (of eigenlijk andersom natuurlijk: kindjes die geen bv krijgen komen cholesterol tekort)
Lindar

Postby Gonneke van Veldhuizen on Tue Nov 03, 2009 1:04 pm

Ik kan inderdaad niets vinden bij WHO dat direct gaat over light producten en vetten en zo. Wel kun je, lezend in allerlei documenten over voeding voor kinderen, tussen de regels door lezen dat over het algemeen wordt aangenomen hoe meer onbewerkt hoe beter en dat vetreductie van onder andere melkproducten de verhouding vetten en eiwitten ongunstig verandert en dus niet wordt aangeraden.
Verder pleit de WHO voor het gebruik van zo rijk mogelijke voedingsmiddelen, dwz voedingsmiddelen met zoveel mogelijk eiwitten, vitaminen en mineralen en met zo min mogelijk leeg of alleen calorierijk volume.

Al met al kun je dus stellen dat de WHO het niet aanraadt om kinderen speciale light producten te geven, maar normale porties van gezonde, volle voedingsmiddelen, evenuteel verrijkte voedingsmiddelen (met name aangaande ijzer) en een terughoudendheid bij het aanbieden van ''arm'' eten.
Groet,

Gonneke, lactatiekundige
Image
Gonneke van Veldhuizen
lactatiekundige

Postby Lindar on Fri Nov 06, 2009 9:36 pm

Ik begreep wel van iemand dat bij prakjes de WHO uitgaat van 80kcal /100g, en dat sommige potjes uit de schappen maar aan de 35kcal komen. Veel water. Ja echt, we schieten door. En nog de details rondom schoolontbijt: smeerkaas ('kids': "minder zout" maar ik lees nog steeds een massa smeltzouten in de ingredientenlijst), vruchtenhagel (=gezond, want met vit C :shock: ) en natuurlijk geen boter. Nee, want kinderen zullen te dik worden... :? Halvarine. Er wordt halvarine en magere melk geadviseerd omdat het VC toch niet verwacht dat snoep en chips geminderd gaan worden :(
Lindar

Postby Gonneke van Veldhuizen on Sat Nov 07, 2009 11:45 am

Van de WHO: (voor kinderen die geen BV krijgen)
Guideline: Ensure that energy needs are met. These needs are approximately 600 kcal per day at 6-8 months of age, 700 kcal per day at 9-11 months of age, and 900 kcal per day at 12-23 months of age.
Guideline: For the average healthy infant, meals should be provided 4-5 times per day, with additional nutritious snacks (such as pieces of fruit or bread or chapatti with nut paste) offered 1-2 times per day, as desired. The appropriate number of feedings depends on the energy density of the local foods and the usual amounts consumed at each feeding. If energy density or amount of food per meal is low, more frequent meals may be required.
Number of meals required if energy density is: 0.6 kcal/g - 3; 0.8 kcal/g - 4; 1.0 kcal/g - 5
Voor kinderen die nog veel borstvoeding krijgen is de totale energiebehoefte lager, omdat kinderen die kunstvoeding verteren een hoger basis metabolisme hebben, ofwel ze verbruiken meer energie om overeind te blijven.
energiebehoefte 600kcal/dag bij 6-8 maanden, 700kcal bij 9-11 maanden en 900kcal/dag bij 12-23 maanden
algemene rictlijn is 4-5 maaltijden en 1-2 snacks per etmaal. Aantal maaltijden is afhankelijk van de energie dichtheid van de maaltijden.
aantal maaltijden (zonder snacks) bij bepaalde energie dichtheid: 3 bij 60 kcal per 100gram; 4 bij 80 kcal per 100 gram en 5 bij 100kcal per 100 gram.

80 kcal per 100 gram is dus een aardig gemiddelde. Moedermelk heeft gemiddeld zo'n 70 kcal per 100 gram, maar dat kan veel hoger worden als de melk vetter is.
Wortles, gekookt: 22 kcal/100gram; aardappels, gekookt: 77kcal/100gram; kipfilet: 100kcal/100gram
Groet,

Gonneke, lactatiekundige
Image
Gonneke van Veldhuizen
lactatiekundige

Return to discussie