Dit bericht verscheen een paar maanden geleden ook al op dit forum, het stond toen in een Belgische krant. Daar werden kinderartsen geciteerd, die zeiden dat de belangrijkste oorzaak van peuterdiarree een gebrek aan vet in het eten is.
Ik snap niet dat jullie zo verontwaardigd doen over de ouders van die kinderen.
Nergens staat dat deze kinderen op dieet worden gezet! Deze kinderen eten gewoon met de pot mee, zoals geadviseerd wordt. Alleen, het probleem is dat de ouders vetarm eten. Voor de ouders is dat goed, maar voor kleine kinderen niet. Die moeten juist volle zuivel en plantaardige olie hebben, terwijl volwassenen beter magere zuivel kunnen eten. Conclusie: kleine kinderen moeten wel degelijk een aangepast menu krijgen, ze kunnen niet zomaar met de pot mee-eten (ook in andere opzichten).
Overigens raden de consultatiebureaus in Amsterdam aan om kinderen magere zuivel te geven!! Ik citeer het Groeiboekje, bij 1 -2 1/2 jaar:
"Als uw kind opvolgmelk krijgt, kunt u geleidelijk overgaan op halfvolle of magere melkproducten." (Het Groeiboekje zegt gelukkig wel dat bv prima is.)
"Kies bij kaas, smeerkaas en vleeswaren voor de minder vette producten."
Verder wordt er steeds voor te dikke kinderen gewaarschuwd.
Op onze creche geven ze volle yoghurt en halfvolle melk.
En wat zegt het voedingscentrum?
In de tabel "aanbevolen hoeveelheden" staat bij 1-3 jaar HALVARINE om op het brood te smeren.
http://www.voedingscentrum.nl/EtenEnGez ... r+dag_.htm
En bij "lunch (1-4 jaar)" staat:
'Kies bij voorkeur voor halfvolle of magere melk en andere melkproducten."
Niets over borstvoeding trouwens.
Ik denk dus dat het probleem in de eerste plaats bij het voedingscentrum en het consultatiebureau ligt.
groet,
HH