Slecht warm eten bij Rapley?

In dit subforum kun je je gedachten over bijvoeden, welke manier, wanneer, wat en dergelijke kwijt. Ook voor en tegens van stukjes versus prakjes, zelf maken of kant en klaar, etc.

Moderators: stefankleintjes, Gonneke van Veldhuizen

Slecht warm eten bij Rapley?

Postby Kirsten on Tue Jun 30, 2009 10:21 pm

Regelmatig lees ik hier topics over Rapley-kindjes die slecht warm eten (oke, ook wel het tegenovergestelde). Hier heb ik in ieder geval zo'n eigenwijs portret dat weinig tot geen interesse heeft in warm eten.
Mijn zoontje is nu 20 maanden. Hij heeft nooit gepureerd gegeten, altijd zelluf-gedaan. Tot een maand of 11 ging alles erin, daarna werd hij kieskeurig. Hij lustte nog een tijdje stamppotten. Er volgde een periode van verkoudheden en oorontstekingen maar nu is hij alweer een half jaar kerngezond en eet weinig tot geen warm eten en zeker geen groente en maar weinig vlees en vis. Het maakt niet uit wat we eten, van nasi of pasta tot hollandse pot. Ja, frietjes met ketchup, dat is lekker. We hebben geexperimenteerd met het tijdstip maar dat maakt niets meer uit.
We dwingen niets, bieden alles aan en vooral overdag veel fruit en hopen dat het vanzelf goed komt. Hij groeit en ontwikkelt prima dus dat kan makkelijk.

Nu was ik op baby-websites aan het snuffelen (voorpret voor een nog hele prille nummer 2) en kwam een artikel tegen over de Rapley-methode. Het was een neutraal artikel maar er stond 1 nadeel in van Rapley; slecht warm eten.
Wat zijn de ervaringen hier en wat denken jullie daarover?

Wij gaan bij de volgende zeker weer Rapleyen (ook papa maakt overal reclame)!
Kirsten

wel enthousiast

Postby Hennah on Wed Jul 01, 2009 1:06 am

Tja, hier gaat al het eten goed, warm en koud, al eet ons zoontje (22 m.) echt niet alles. Hij wil bijv. nooit bladgroente eten (alleen op de creche een keer spinazie). Dus ik ben erg enthousiast over de Rapley-methode, al hebben wij het wel gecombineerd met prakjes en potjes hoor. Potjes vond zoontje al gauw niets meer aan, we gebruiken ze nu soms als broodbeleg, en soms vindt hij het leuk om het zelf met een lepeltje te eten. Hij is gek op appelmoes en wat daar op lijkt (bijv. gekookte rabarber gezoet met appelstroop), dat eet hij zelf met een lepel.

Wat ik nog aan suggesties kan verzinnen, waar onze zoon erg gek op is:
knoflook
pasta
pesto
olijven
uit eten gaan
met andere mensen eten
op de creche eten samen met andere kinderen

Wij bieden meestal twee keer per dag groente en vlees/vis/ei/peulvruchten aan, en maken ons niet druk als zoontje weinig eet.

Wij houden rekening met wat hij lekker vindt, net zoals wij rekening houden met wat wij zelf lekker vinden. Maar we eten echt niet altijd iets wat hij lekker vindt, het is soms ook onvoorspelbaar. Soms vindt hij iets opeens heel lekker, later eet hij er niets meer van - of dat dan door de bereiding komt, of het tijdstip, of zijn gesteldheid... wie zal het zeggen.

Als je kind geen "warm" wil eten, dan zou ik de broodmaaltijd(en) aankleden met groente, ei, vlees, vis, peulvruchtenpuree (humus), etc. Als hij dat wel eet, dan hoef je je geen zorgen meer te maken en dat haalt meteen de lading weg.
Of het eten nou "warm" of "koud" is, het lijkt mij dat dat niet uitmaakt, als er maar groente en vlees/vis/ei/peulvruchten en aardappelen/rijst/pasta/brood etc. op het menu staan.

Het goede aan bij 6 maanden beginnen met de Kleintjes/Rapley-methode vind ik dat het aanmoedigt om te experimenteren met groente op "alle" tijden van de dag.

groet,

HH
Hennah

Postby stefankleintjes on Wed Jul 01, 2009 3:12 pm

'voorpret voor de tweede'... leuk joh!

ik sluit me aan bij hennah, de temperatuur van het eten maakt niet uit, wat wij gewend zijn om warm te eten kan je ook goed koud eten: groenten kunnen de hele dag, gekookt of rauw of half/half, veel fruit en weinig groenten is ook prima, gezond eten is vooral ook volkoren eten, en ook veel vlees of vis is niet zo gezond: minder daarentegen juist wel!

heb je link naar dat artikel voor me?
's kijken wat er gezegd wordt...

hoe lang heb je nog voorpret?

groet,
stefankleintjes
kinderdietist

Postby margr:et on Thu Jul 02, 2009 1:44 pm

Zouden ze met "slecht warm eten" bij Rapley misschien bedoelen dat er in het begin weinig in gaat - vergeleken met een prakje?
Want verder zou ik juist denken dat kinderen waarbij het eten meer opgedrongen wordt later slecht warm gaan eten.

Hier hebben we een combi gedaan van Rapley en prakjes (op het KDv volledig geplette maaltijden) en nu ons mannetje bijna 2 is geniet hij echt van het avondeten (meestal dan, he).

Ik weet niet of je het goed of slecht warm eten op oudere leeftijd nu echt goed kunt sturen, volgens mij ook een kwestie van geluk hebben. Er zijn vast altijd fases dat ze niet zo goed eten. Een vriendin heeft 3 moeilijke eters die niks lusten en alleen muizehapjes eten. Frustrerend, maar ze probeert er geen punt van te maken. Haar kinderen hebben overigens allemaal potjes gehad, dus ik denk soms dat het daar aan ligt.

En nog een illustratie van een nichtje: haar man vond het niet fijn als kinderen met de handen aten (?????), dus tot ze zelfstandig met een lepel konden eten werden haar jongetjes gevoerd. Niet handig met 2 kindjes die je allebei moet helpen. Daarom gaf ze de jongste vooraf apart zijn eten, zodat de rest daarna rustig aan tafel kon. Deze jongste zit nog steeds niet graag aan tafel en lust ook veel niet. Ik vind het eigenlijk maar een triest verhaal.
margr:et

Warm

Postby Kirsten on Thu Jul 02, 2009 10:37 pm

Ik denk inderdaad dat ze vooral het begin bedoele, dat er dan geen volle pot warme hap ingaat als een baby zelluf een stuk broccoli eet. Toen was dat helemaal geen probleem trouwens. Ik weet dat (ook) potjeskinderen later slechte eters kunnen worden en heb vaak zat de, naar mijn mening, zielige voorbeelden gezien van kindjes die van tevoren gevoerd worden en er dan niet meer bij zitten.

Hennah, goede tips maar helaas allemaal al toegepast. In gezelschap eet hij meestal slechter dan als het rustig is. Op de creche gaat het wel goed (brood dan) en ik ga ze daar vragen hem wat extra fruit aan te bieden in plaats van het koekje 's middags. Knoflook, pesto, ketchup en pindasaus helpen inderdaad maar bijna niet voor groenten. Op andere tijdstippen groente aanbieden helpt ook niet meer, terwijl een groente-omeletje er eerst vliegesvlug inging. Ach, hij eet volkorenbrood, een eitje hier en daar, veel fruit en volle melk en yoghurt dus zoals ik al zei, we wachten rustig af tot hij het groente-licht ziet. Het avondeten bestond vandaag voor hem niet uit bami maar uit druiven, banaan, kroepoek en kwark met aardbeien :?

Stefan, ik heb nog een maandje of 7 voorpret, tot februari. Verheug me er al op, weer zo'n kleintje. Al duurt het nog wel even!
Ik weet echt niet meer op welke site het stond, ik was heen en weer aan het surfen en bedacht me pas later dat ik het hier weleens in de groep kon gooien.
Kirsten

Postby TessmvStefan on Fri Jul 10, 2009 12:26 pm

Hoi,

Denk ook dat ze bedoelden met slecht warm eten; dat ze weinig binnen krijgen.

Mijn zoontje wordt morgen 1 jaar en eet eignelijk al vanaf 9 maanden (de eerste 3 at hij meer) niet veel.
Zo af en toe een dagje met uitschieters dat ie, voor zijn doen wel "goed"eet.
Maar het is altijd minder als een kindje dat in 1x zo'n heel potje naar binnen werkt.

Ik blijf gewoon aanbieden, ook al eet hij het niet of een enkel hapje. Ik geef nu trouwens wel dingen bij waarvan ik zeker weet dat hij die wel lekker vind: fruit.
Dus bij iedere maaltijd is er ook fruit te vinden en meestal als dat op is neemt hij nog een hapje van de andere dingen.

Een ergernis vind ik nog wel dat bijvoobeeld mijn schoonouders vinden dat hij te weinig eet... :evil:
Ik moest hem maar stukjes geven of gewoon prakken (dan eet hij echt niet meer).
Jammer dat anderen het altijd beter weten.

Mijn man is geen voorstander van lang voeden, maar gelukkig wel van Rapley :)
Die zei: "als jullie het zo goed weten, maken jullie zelf nog maar een baby" :lol:

Zou dat "vol stoppen"met potjes nu wel zo goed zijn vraag k me af?
Mijn zoontje is van begin af gewend om kleine beetjes te krijgen (ik voedde 10-14x) dus dat doet hij ook met bijvoeding, denk ik.

Hoe is dat bij jullie?

Het is niet alleen commentaar bij bv maar blijkbaar ook bij bijvoeding...

Tessa
TessmvStefan

Postby Hennah on Fri Jul 10, 2009 4:43 pm

TessmvStefan wrote:Hoi,

Maar het is altijd minder als een kindje dat in 1x zo'n heel potje naar binnen werkt.

Zou dat "vol stoppen"met potjes nu wel zo goed zijn vraag k me af?
Mijn zoontje is van begin af gewend om kleine beetjes te krijgen (ik voedde 10-14x) dus dat doet hij ook met bijvoeding, denk ik.

Hoe is dat bij jullie?

Ik denk dat het een misverstand is dat baby's normaal een heel potje per maaltijd eten. Ik denk eerder dat zo'n potje een soort "maximum-hoeveelheid" is. Het zou toch lullig zijn als het te weinig zou zijn... en als er nog over is kun je het nog 1 of 2 dagen bewaren. Bovendien verdwijnt er een hoop met knoeien enzo.
Wij hebben ook wel eens een potje gegeven en mijn zoon heeft nog nooit een heel potje in een keer gegeten. We gaven meestal 1/3 potje, hij at vaak minder, als hij het al at (!). En hij is en was een goede eter, vind ik, maar geen gigantische hoeveelheden.
Door een te lage bv-productie van mij is hij inderdaad ook gewend geraakt aan vaak kleine beetjes, dat speelt misschien ook mee. Het lijkt mij niet ongezond, en het verandert vanzelf wel hoor, ooit :-)

groet,

HH
Hennah

Postby Ellen on Fri Jul 10, 2009 5:17 pm

Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Ik geef/gaf meestal zelfgemaakte prutjes en dan at ze hier toch meestal minimaal 200 gram en maximaal 250 gram. Meer maakte ik niet dat vind ik wel genoeg voor een klein babymaagje. Als ze dan sporadisch een keer een potje groente kreeg ging dat makkelijk leeg hoor. Mijn ervaring is wel dat met potjes en dat geldt zeker voor fruit dat die potjes uit veel water of sap bestaan. Als ik de ingrediëntenlijst bekijken verbaas ik me altijd over de weinige echte inhoud. Zo bevat een potje van rijst met tomaat en wortel voornamelijk uit wortel en water en dan nog 5% rijstemeel. Ik heb hier eet potje biologisch fruit staan wat voor 73 % uit vocht bestaat (druivensap, water en mandarijnensap) en daar gooien ze dan weer rijstebloem doorheen om het niet te waterig te laten zijn. Ik vind het dan ook niet gek dat ze hiervan meer eten dan van vers fruit, er zitten bijna geen vezels in. Al weet ik eerlijk gezegd ook niet wat bij vers fruit het vochtpercentage is. Ik weet wel dat je behoorlijk wat fruit moet pureren om 200 gram te krijgen en zoveel eet ze hier nooit, nu heb ik wel een matige fruiteter hier dat hoor ik ook wel eens anders. Maar als ik 1 perzik en 3/4 appel pureer heb ik ongeveer 140 gram puree en dat is hier op een goede dag wel een beetje het maximum.

Ellen
p.s. Ik zal mezelf binnenkort eens voorstellen. Ik lurk hier nu al zolang mee dat wordt wel een keer tijd, maar nu eerst naar mijn dochter.
Ellen

Postby Gonneke van Veldhuizen on Sat Jul 11, 2009 8:25 am

Hennah wrote:Door een te lage bv-productie van mij is hij inderdaad ook gewend geraakt aan vaak kleine beetjes, dat speelt misschien ook mee. Het lijkt mij niet ongezond, en het verandert vanzelf wel hoor, ooit :-)

Als je kijkt naar het spijsverteringstelsel van de mens zie je daar duidelijke overeenkomsen met dat van dieren die de hele dag door eten. Grazers, maar dan zonder gras ;-)
De hele dag door kleine beetjes eten is dus eigenlijk heel gezond.
Groet,

Gonneke, lactatiekundige
Image
Gonneke van Veldhuizen
lactatiekundige

Zo gaat het nou altijd....

Postby Kirsten on Sat Jul 11, 2009 9:05 pm

...Net als je denkt "gaat dit wel helemaal goed" dan krijgt je kind het door. De afgelopen dagen at dat eigenwijze knulletje van mij opeens beter en met bestek, waar hij tot voor kort niets van wilde weten. Vanavond hartige taart (met groente erin) aan een vorkje en zo naar binnen en kwark bijna zonder knoeien met een lepeltje. We waren wel trots op onze kleine grote jongen. Tsja, je krijgt zo je verantwoordelijkheden als je over een half jaar grote broer wordt....!
Kirsten

Postby Annette Drop on Sun Jul 12, 2009 9:51 pm

Grappig. Mijn jongste rapley talent is precies omgekeerd: blieft geen brood of per gratie een paar stukjes brood en eet daarom 2 x per dag warm.
Ik denk ook dat ze bedoelen dat het niet om hele potjes gaat. Maar in potjes zit vaak ook best wat vocht om het vloeibaar te krijgen. Van puur heb je minder nodig :-) .
Je zit ook al weer richting 2. Ze hebben wat minder nodig omdat ze niet meer zo hard groeien. En ze krijgen een eigen mening!
Annette.
Mama van Axel 25-04-02, Arwin 30-01-05 en Aiden 30-01-08.
Heel mooi en helemaal herzien:
http://www.handboekborstvoeding.nl/
Annette Drop

Return to discussie