zout

In dit subforum kun je je gedachten over bijvoeden, welke manier, wanneer, wat en dergelijke kwijt. Ook voor en tegens van stukjes versus prakjes, zelf maken of kant en klaar, etc.

Moderators: stefankleintjes, Gonneke van Veldhuizen

zout

Postby Hennah on Sun Nov 30, 2008 12:00 am

Hoe zit het nu precies met zout? vroeg ik me steeds af. Je moet er voorzichtig mee zijn, maar hoe voorzichtig dan?

De Consumentenbond had er een symposium aan gewijd en begint een nationale actie om het zout in voedingsmiddelen te verminderen.
Gemiddeld eet een Nederlander ongeveer twee keer zoveel zout (10-12 gram) als het voedingscentrum aanbeveelt (6 gram). En dat komt vooral door het zout dat in allerlei voedingsmiddelen is verwerkt. Er staat meestal niet op de verpakking hoeveel zout ergens in zit, ook dit wil de Consumentenbond veranderen. De hoeveelheid zout kan sterk verschillen per product en per merk. Het gevaar van teveel zout is hoge bloeddruk en hart- en vaatziekten.
Verslag van het congres:
http://www.consumentenbond.nl/test/gezo ... symposium/
http://www.consumentenbond.nl/morello-b ... zouten.pdf

Er staat ook een pagina over zout bij kinderen:
http://www.consumentenbond.nl/test/gezo ... producten/
En een video:
http://www.consumentenbond.nl/video/283 ... producten/

"Zolang baby's moedermelk of flessenvoeding krijgen, is de zoutinname heel laag. De inname stijgt drastisch zodra ze overgaan op vast voedsel. De aanbevelingen voor kinderen zijn lager dan voor volwassenen."
Bij 7 - 12 maanden moet een baby max. 1 gram zout per etmaal, bij 1-3 jaar 2 gram, 4-6 jaar 3 gram.

Verreweg het meeste zout krijgt een gemiddeld kind via brood. In brood zit 0,5 gram zout per sneetje!
Daarna volgt vleeswaren. Dan melk+yoghurt. Daarna koekjes, kaas, soep en snacks.
Hartig broodbeleg is een probleem, in zoet broodbeleg zit weinig zout.
In fast food zit uiteraard ook veel zout.
In speciale "kinderproducten" zit weinig zout (kinderkoekjes, kinderdranken).

Zie:
www.consumentenbond.nl/zout

Mijn discussievraag aan jullie is:
Vroeger werd je geleerd: eerst een boterham met hartig beleg, daarna mag je pas zoet. Omdat men er van uitging dat hartig gezonder is dan zoet.
Ook op dit forum proberen veel moeders toegevoegde suikers te vermijden.
En ook onze creche heeft een suikerarm beleid, maar geen zoutarm beleid.
Maar misschien is hartig/zout wel veel slechter dan suiker? En misschien kun je beter een boterham met jam geven dan een boterham met kaas?

groet,

HH
Hennah

brood

Postby Hennah on Sun Nov 30, 2008 12:43 am

En dan nog iets:

Is brood niet de grootste boosdoener van het teveel aan zout?
Brood, waarvan ik altijd dacht dat het onschuldig en gezond was...

Als een kind van 1,5 jaar 3 onbelegde boterhammen per dag eet, heeft het al 1,5 gram zout op, en zit dan al bijna op het maximum van 2 gram. En dan komt er nog allerlei ander eten, beleg, zuivel, crackers etc. bij...
Je kunt dan wel heel erg je best doen om zoveel mogelijk zoutloos te koken etc., maar het zet veel meer zoden aan de dijk om minder brood te geven.

Zou het niet beter zijn om in plaats van twee broodmaaltijden per dag, ander eten te geven?
Bijv. ontbijten met pap en fruit (later muesli), en 's middags en 's avonds "warm", net als in veel andere landen (Frankrijk, Italië).
Nederland is het boterhammenland bij uitstek!

In speciale "kinderontbijtproducten" zit trouwens wel vaak te veel zout en ook veel suiker:
http://www.consumentenbond.nl/test/gezo ... producten/

Groet,

HH
Hennah

Postby Mir79 on Sun Nov 30, 2008 10:33 am

Ik lees in ieder geval even mee, want met (ruim) 2 boterhammen per dag, zit Meike dus al op/over de dagelijkse limiet voor zout. Wist niet dat er zoveel zout in zat.
Groeten Mirjam, mama van Meike (17-01-08 )

Image
Mir79

Postby Annette Drop on Sun Nov 30, 2008 11:25 am

Leuke discussie. Om jullie nog wat voer te geven :-) . Zoet broodbeleg, zoals vruchtenhagels, kan vetarm zijn. Wat weer een voordeel zou kunnen zijn. Of niet.
Annette.
Mama van Axel 25-04-02, Arwin 30-01-05 en Aiden 30-01-08.
Heel mooi en helemaal herzien:
http://www.handboekborstvoeding.nl/
Annette Drop

balans

Postby Lindar on Sun Nov 30, 2008 8:49 pm

-het ligt natuurlijk ook aan de balans... een plakje kaas vind ik gezond voor mijn kind op het brood, maar we eten vegetarisch. savonds daardoor ook weinig zouten want we eten niet vaak kant en klare vleesvervangers
-het soort zoet maakt uit. Liever appelstroop dan hagelslag. Tahin&honing is ook gezond in mijn boekje.
-het is denk ik heel goed om voor zoutarme versies te kiezen. Wij eten bijv. vooral reformbrood (minder zout) en biologische pindakaas zonder toegevoegde zouten.

(zouden mijn kinderen nu niet net als ik een te lage bloeddruk ontwikkelen? Ik moet van mijn dokter meer zout eten. Lukt me niet geweldig, t staat me zo tegen)
Lindar

Postby meermin on Sun Nov 30, 2008 9:26 pm

interessant!
en bij deze gemotiveerd om mijnbrood weer eens zelf te gaan bakken.
iemand een goei recept? :wink:
nieuw hier
meermin

soorten brood, pindakaas en te weinig zout

Postby Hennah on Sun Nov 30, 2008 9:56 pm

Hoi Lindar,

Ik ben heel benieuwd waar je die biologische pindakaas zonder zout koopt (welk merk), want ik heb die nooit kunnen vinden...

Verder ben ik benieuwd hoe je weet dat er in reform-brood minder zout zit. Ik eet het liefst zuurdesembrood van de Natuurwinkel of andere natuurvoedingswinkel, of brood van bakker Paul Annee of bakker Hartog, of van het Vlaams Broodhuis, of desnoods biologisch Allison van Albert Heijn. Ik heb geen idee hoe ik achter het zoutgehalte van deze broden zou kunnen komen.
Behalve bij Bakker Hartog, die heeft het recept van het volkorenbrood op de zak staan, 10 gram zout per brood, bij 20 sneden per brood is dat inderdaad 0,5 gram per snee.

Over te weinig zout eten: in het verslag van het congres van de Consumentenbond staat dat het niet mogelijk is om te weinig zout te eten. Er is een stam in het Amazonegebied waar ze geen zout kennen, daar komen hart- en vaatziekten niet voor. De 6 gram die het Voedingscentrum adviseert, is geen optimale hoeveelheid, maar een maximum waarvan het Voedingcentrum denkt dat het mogelijk is om je aan te houden. (Verder zitten er grote individuele verschillen in de hoeveelheid zout die een persoon kan hebben.) Maar de Consumentenbond stelt dat het in NL vrijwel onmogelijk is om "maar" 6 gram per dag binnen te krijgen, omdat zout bijna overal te veel in zit. Nou komen reformproducten daar niet ter sprake, ik denk dat het best mogelijk is om enorm te variëren. Aan de andere kant zou het mij niet verbazen als in veel producten van de Natuurwinkel e.d. toch ook veel zout zit - eerlijk gezegd heb ik geen idee... In sojasaus zit bijv. veel zout; ook in tahoe zit zout.

Op wikipedia staat dat het lichaam dagelijks 1 a 2 gram zout nodig heeft, maar de bronvermelding ontbreekt.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Keukenzout

Groet,

HH
Hennah

Postby Sandii on Sun Nov 30, 2008 10:34 pm

Interessante discussie! Ik bak ook steeds vaker kleine broodjes voor Ninthe.
Recept? Zelfrijzend bakmeel, zemelen en water. Kneden en steeds iets toevoegen als het te droog of te nat is. ;)
De ene keer doe ik er stukjes gedroogde abrikoos in (soort krentenbol dus), de andere keer, zoals vandaag, fijngemaakte broccoli of iets dergelijks. Omdat het om zulke kleine hoeveelheden gaat (ik maak er een paar, er staat nu bijv nog deeg in de koelkast om morgenochtend in de oven te doen - heeft ze vers brood op het kdv) hoeft het ook niet lang in de oven.

Hennah: ik heb de pindakaas van Horizon; daar zit echt alleen maar pinda in! Ik heb de helft er uit gehaald, in een potje gedaan en hier in de kast gezet en de rest staat op het kdv. Ik denk dat er redelijk was zoutarme, maar tevens suikervrije opties zijn.
En ik denk dat zoutvrij brood al heel veel kan uitmaken!
http://www.kiind.nl
Kiind-magazine
Sandii

Zout in brood

Postby Kirsten on Mon Dec 01, 2008 2:53 am

Ik las dit weekend (in de krant, consumentengids, weet niet meer?) dat de maximale hoeveelheid zout die in brood mag zitten omlaag gaat van 2,3 gram naar 2 gram of zelfs 1,8 gram. Dat zal dan denk ik per 100 gram brood zijn? Veel bakkers komen al niet meer boven de 2 gram.
Toch is brood een grote zoutleverancier!
De redenen dat er zout in brood zit zijn ten eerste omdat het niet lekker is zonder zout (ik heb vroeger wel eens zoutloos brood geproefd en dat is echt niet lekker, al weet een baby niet beter als die zoutloos brood krijgt natuurlijk), omdat zout een goedkoop ingredient is en omdat er gejodeerd zout wordt gebruikt om aan onze jodiumbehoefte te voldoen. In 4 boterhammen zit de helft van de ADH aan jodium.

Zelf vind ik het niet de moeite waard om zelf brood te maken, zeker niet nu mijn zoontje 1 jaar is. Verder let ik wel goed op toegevoegd zout en verborgen zout in kant-en klaar eten.

Ik heb de amandelpasta van Horizon, erg lekker, en zoutloos. Bij de natuurwinkel heb ik trouwens ook zoutloze poeder voor boullion gevonden, is erg lekker als smaakmaker in eten in plaats van zout.

Van weinig zout eten krijg je geen lage bloeddruk. Andersom kan meer zout(e drop) je bloeddruk wel verhogen.
Kirsten

zout in tofu/tahoe

Postby Hennah on Mon Dec 01, 2008 10:51 pm

Toevallig heb ik twee pakken neutrale tahoe in huis, van verschillende merken, waarop het zoutgehalte is aangegeven.
Het is verwaarloosbaar klein!

Gelukkig :-)

De pakken hebben beide een eko/bio-keurmerk en zijn gekocht in de Natuurwinkel.

HH
Hennah

..

Postby Lindar on Tue Dec 02, 2008 2:28 pm

het reformbrood is toch niet minder zout, vlgs de verkoopster. W.s proef ik het broodverbetermiddel dat in supermarktbrood zit. Wij eten monki pindakaas met iets zeezout, wat ik overigens pas sinds kort ben gaan geven (13mnd?) en monki sesampasta, zonder zout. De tahoe is vrijwel zonder zout, tenzij je 'reepjes' of 'gehakt' koopt. Kaas is vlgs mij ook minder zout dan gemiddeld, maar dat denk ik puur op prtoeven.Pas in de supermarkt schrok ik van de zoute smaak van de proef-blokjes.

Ik denk trouwens niet dat ik zou overleven op dat zoutvrije dieet, zou een geisoleerd levende groep mensen niet evolueren op overleven op minder zout? Net als bepaalde stammen indianen met heel weinig voedsel toekunnen, maar daardoor heel gevoelig zijn voor diabetes en overgewicht op een meer westers dieet? Ikzelf heb lang gewacht met naar een dietiste stappen ivm ondergewicht, omdat ik toch dacht dat (met de westerse toegang tot voedsel )ik het toch gewoon aan moest kunnen, een kind voeden. Daar ben ik toch wel wat van teruggekomen, en ben calorierijker gaan eten. Ik wijt dat toch wel aan genetische aanleg.
Lindar

Postby niekje75 on Tue Dec 02, 2008 10:38 pm

Mijn schoonmoeder had twee potjes meegebracht...
Eigenlijk doen we voornamelijk Rapley, af en toe een potje, maar die keuren we dus goed van tevoren...

Tot mijn grote verbazing stond er dit x op het etiket : toegevoegd...suiker én zout!!!
(kruidvat eigenmerk, potje gemengde groente vanaf 6 mnd)

Nee, bedankt, ze eet wel een rijstewafeltje :S
ImageImage
niekje75

pindakaas en notenpasta's

Postby Hennah on Wed Dec 03, 2008 12:46 am

Hoi Sandii en Kirsten,

Dank voor de tips over de Horizon pindakaas / notenpasta.
Maar helaas zijn die niet van biologische teelt (geen eko-keurmerk). Daarom koop ik die liever niet.
Ik koop meestal de pasta's van Monki, die zijn wel biologisch. Maar daarvan is geen pindakaas zonder zout...
Wel tahin zonder zout, trouwens, en hazelnotenpasta en witte amandelpasta zonder zout.
Als pindakaas hebben we nu toch maar Horizon zonder zout gekocht, omdat ik geen biologische kon vinden. Maar nu wil onze zoon maar nauwelijks pindakaas eten, dat is een andere oplossing van het probleem ;-) Ik heb het idee dat hij het "mondgevoel" niet fijn vindt... Tahin is hij helaas ook steeds minder gaan eten, en hazelnotenpasta wil hij ook niet... Kieskeurig jongetje... Wie weet komt het nog, ik blijf het proberen.

Groet,

HH
Hennah

veel zout in zuurkool

Postby Hennah on Tue Dec 09, 2008 10:13 pm

Wij aten laatst zuurkool. Op het pakje biologische wijnzuurkool van Albert Heijn staat de hoeveelheid natrium vermeld. Als je dat met 2,5 vermenigvuldigt, krijg je de hoeveelheid zout: ongeveer 1,3 gram zout per ons zuurkool.
Dit zoutgehalte klopt met wat ik elders over zuurkool lees: ongeveer 1 - 1,5 % zout.
Behoorlijk veel, vind ik, voor een kind, dat maximaal 1 g (tot 1 jaar) of 2 g (1-3 jaar) zout per dag mag. (En als er al een 0,5 g zout in een boterham zit.)
Het verbaast met dan ook dat in Eten voor de kleintjes zuurkool wordt geadviseerd vanaf 6 maanden.
Nou had ik op dit forum een keer gelezen dat je de zuurkool kunt afspoelen, tegen het zout. Dat hebben we dan ook gedaan.
Stamppot gemaakt met aardappelen, gehakt, champignons, rozijnen en appel.
En toen.... wilde onze zoon er geen hap van eten! (Hij is in het algemeen een redelijk goede eter.)
Lag misschien ook aan de drukte (opa kwam eten), hoewel hij wel wat andere dingen heeft gegeten.

groet,

HH
Hennah

kruidenbouillonpoeder zonder zout

Postby Hennah on Sat Jan 17, 2009 3:00 am

We hebben kruidenbouillonpoeder zonder toegevoegd zout gevonden, ook nog eko - handig!
Te koop bij natuurvoedingswinkels.

Er staat op dat het zout gecompenseerd wordt door de smaak van gistextract en kruiden.
Die zijn toch niet slecht voor baby's/peuters, hoop ik?

Er zit in:
gistextract, maismeel, groente (pastinaak, wortel, uien, prei, ui), kruiden (selderij, mierikswortel, peterselie, basilicum, lavas), zonnebloemolie.

Groet,

HH
Hennah

Kruidenbouillon

Postby Kirsten on Sun Jan 18, 2009 11:32 pm

Hoi Hennah,

Die bedoelde ik in een eerder bericht ook. Ik heb het al vaak gebruikt door sauzen/soep en om broccoli in te koken (dat vind ik zonder zout niet te eten maar in bouillon gekookt wel lekker). Het is ook lekker om zuurkool in te koken, zeker met nog een sjalotje en knoflook erbij. Groente wordt hier de laatste tijd (15m) niet meer gegeten maar daar gingen vorige week 2 bordjes van leeg.
Het lijkt mij verantwoord spul voor kleine kinderen!

Eet smakelijk...
Kirsten

Postby Marleendje on Wed Jan 21, 2009 10:31 pm

Gistextract is vaak een eufemisme voor E621, de omstreden smaakversterker...
Mama van Circe [Sierse] 15 mei 2008
Marleendje

Postby bvdveen on Thu Jan 22, 2009 10:34 am

Marleendje wrote:Gistextract is vaak een eufemisme voor E621, de omstreden smaakversterker...

Dacht ik even dat ik met die biologische bouillon een verantwoorde smaakmaker gevonden had....
Waarom is de E261 omstreden? Heb je daar info over?

Dit is wat ik vind over E261 (totaal onschuldig dus, of weet jij meer?):
E261: Kaliumacetaat
Oorsprong:
Kaliumzout van azijnzuur, een natuurlijk zuur. Azijnzuur komt voor in allerlei vruchten en in hoge concentraties in alle gefermenteerde producten. Commercieel geproduceerd door middel van bacteriële fermentatie van suiker, melasse of alcohol, of synthetisch van aceetaldehyde.
Functie en eigenschappen:
Acetaten worden gebruikt als conserveermiddelen en buffers.
Producten:
Zeer veel producten
Acceptabele dagelijkse inname (ADI) :
ongelimiteerd
Bijwerkingen :
Azijnzuur en acetaten hebben geen bijwerkingen. Acetaten zijn aanwezig in iedere lichaamscel. Alleen mensen met (zeer zeldzame) azijnintolerantie moeten azijnzuur en acetaten vermijden.
Dieetbeperkingen :
Geen. Azijn en acetaten kunnen gebruikt worden door alle religies, vegetariërs en veganisten. Hoewel het uit alcohol gemaakt kan worden, bevat het geen alcohol.

Sander, papa van Ilse.
bvdveen

Postby Marleendje on Thu Jan 22, 2009 11:40 am

Nee, E621, je draait de cijfers om ;-)
Het wordt ook wel ve-tsin genoemd of de vijfde smaak of msg. Je moet maar eens googlen.
Laat ik wel beginnen met vermelden dat alle E-nummers toegestane additieven zijn.
Maar specifiek deze is zeer omstreden. Net als aspartaam (E951).

Ik vind het zelf ook altijd heel moeilijk om hier een standpunt over in te nemen, een gefundeerde mening te hebben, maar ik ben zeker wel geneigd om de levensmiddelenindustrie te wantrouwen. En het goedkeuren van stoffen en het bijbehorende toekennen van E-nummers gebeurt op basis van enkelvoudige testen. Alleen de betreffende stof wordt getest in diverse hoeveelheden. Zo wordt de maximale dosis bepaald en die mag je in je product stoppen. Nou, lekker dan, want een consument eet natuurlijk meer dan alleen dat ene product en zo vormt zich een opeenstapeling van additieven in je lijf waar de gevolgen onbekend van zijn. Mijn devies: eet zoveel mogelijk vers en zelf klaargemaakt. Zo min mogelijk dingen uit pakjes en zakjes. Die enkele keer dat dat dan wel gebeurt, weet je lijf er wel raad mee. Maar met een babylijfje natuurlijk extra oppassen.

En E951 en E621 zijn dus de meest omstreden additieven.

En dan nog: gistextract wordt vaak gebruikt als eufemisme voor E621, maar dat HOEFT niet. Om het makkelijker te maken. Pfffff.....
Marleendje

Postby Marleendje on Thu Jan 22, 2009 11:43 am

Marleendje

EKO, geen MSG

Postby Hennah on Thu Jan 22, 2009 1:05 pm

"Biologische producten bevatten over het algemeen geen smaakversterkers of in ieder geval niet in de vorm van E621."

Dit staat bij bovenstaande link.
Aangezien de groentebouillon waar ik het over had, het EKO-keurmerk heeft, neem ik aan dat het niet om E621 gaat.
Verder lijkt mij dat anders het E-nummer vermeld had moeten worden, of werkt het5 niet zo?

"Om zo min mogelijk mononatriumglutamaat binnen te krijgen, adviseer ik om zoveel mogelijk producten waarop ‘E621, mononatriumglutamaat en MSG’ staat te vermijden."

Er staat in dat artikel geen woord over gistextract.

Ik zie nu dat er op het potje met groentebouillon in kleine letter staat: "Bevat geen toegevoegd MSG."

In Tartex zit toch ook gistextract, geloof ik?

Groet,

HH
Hennah

wantrouwen

Postby Hennah on Thu Jan 22, 2009 1:20 pm

Marleendje wrote: maar ik ben zeker wel geneigd om de levensmiddelenindustrie te wantrouwen.

Dat vind ik het moeilijkste aan de voorschriften voor gezond eten: dat je zoveel moet wantrouwen.
In zekere zin komt al ons eten, of componenten daarvan, uit de levensmiddelenindustrie;we leven nu eenmaal in een geïndustrialiseerde samenleving.
Het zou ook betekenen dat je niet zomaar bij andere mensen kunt eten met je kind, en ook niet in een restaurant of iets halen bij een traiteur, of bij het dorpsfeest in een Frans dorpje, etc.... "Samen eten" in bredere zin zou dan niet mogelijk zijn...
Ik denk dat het NIET normaal is dat ieder klein gezinnetje iedere dag z'n eigen potje kookt. Ik denk dat bredere sociale verbanden erg belangrijk zijn.
En, eerlijk gezegd, na een lange dag hard werken, twee keer een half uur met de bakfiets fietsen om mijn kind van het kdv te halen, en alweer bijna kinderbedtijd - dan snak ik soms naar "kant en klaar", of iets wat vers is bereid door iemand anders dan ik of mijn partner (die nog later thuiskomt van het werk)...

En ik denk dat teveel zout in het eten hierin de grootste belemmering is, of het grootste "kwaad", en het moeilijkst te vermijden....

Je kunt je ook afvragen wat belangrijker is voor een kind:
het meegeven van vertrouwen en plezier in samen met anderen eten/doen/leven
of zorgen dat het niets slechts binnen krijgt....

(Zomaar een overdenking, 't is helemaal niet persoonlijk bedoeld hoor!)

groet,

HH
Hennah

natriumglutamaat

Postby Hennah on Thu Jan 22, 2009 1:29 pm

"Natriumglutamaat is een ingrediënt van het Chinese keukenkruid Ve-tsin. Van oorsprong komt Ve-tsin uit Japan, waar het uit gefermenteerd zeewier werd bereid.

De smaak van de stof is zo typerend dat deze wordt aangeduid als vijfde smaak: umami; ook wel te omschrijven als "hartig". (De andere primaire smaken zijn zout, zoet, zuur en bitter.)

Vrij glutamaat (de zuurrest van glutaminezuur) komt van nature in verschillende andere voedingsmiddelen voor. Voorbeelden zijn tomaten, gefermenteerde sojaproducten, oude kaas en gistextract. Kleine hoeveelheden zitten in paddenstoelen, parmezaanse kaas, moedermelk, pinda's en blauwschimmelkaas. In deze (en andere) voedingsmiddelen ontstaat het vrije glutamaat als afbraakproduct van eiwitten. Oude kaas, waar het afbraakproces van de eiwitten langer heeft geduurd, bevat meer vrij glutamaat dan jonge kaas. Hierdoor smaakt oude kaas meer "umami", oftewel "hartiger"."

"Van de stof werd in het verleden verondersteld, dat het het chinees-restaurantsyndroom, ook wel Dr. Wong-syndroom, naar de naam van de ontdekker ervan, kan veroorzaken. Wetenschappelijk onderzoek onder gecontroleerde omstandigheden heeft dit weerlegd.[1][2] Het zou uitmaken, of de stof natuurlijk - uit zeewier of door natuurlijke fermentatie - ontstaat, dan wel chemisch wordt bereid, wat wetenschappelijk gezien niet mogelijk is. Het gaat hier om klachten als gevoelloosheid van de nek, armen en rug, hoofdpijn, tintelingen, versnelde hartslag en maag- en darmklachten.

Sommigen veronderstellen, dat de stof kan werken als een trigger bij de totstandkoming van bepaalde ziekten. Er is geen wetenschappelijk onderzoek dat deze hypothese ondersteunt. De vermelding van de aanwezigheid van MSG in het voedsel is verplicht. Dat geldt alleen bij voorverpakt voedsel. Het geldt niet voor voedsel, dat bijvoorbeeld in restaurants wordt geserveerd. En uiteraard ook niet voor die producten waar het in hoge hoeveelheden van nature in voorkomt."

http://nl.wikipedia.org/wiki/Mononatriumglutamaat

"Er zijn veel geruchten over het zogenoemde “Chinees-restaurant-syndroom”, waarbij natriumglutamaat subjectieve symptomen als duizeligheid, flauwtes en hartklopping zou veroorzaken. Hoewel er uitvoerig onderzoek naar is verricht is dit nooit wetenschappelijk vastgesteld.

De hoeveelheid toegevoegd glutamaat in voedsel ligt normaal tussen de 0,1 en 0,8%, na volledige bereiding, wat in de zelfde orde ligt als de hoeveelheid natuurlijk glutamaat in traditionele gerechten. "

"Recente studies laten zien dat glutamaat uit voedsel de belangrijkste energiebron is voor de darm. De darm heeft zo'n hoge voorkeur voor glutamaat dat van alle ingenomen glutamaat slechts 4% in het darmkanaal overblijft en in het bloed word opgenomen. Dit betekent ook dat we bijna alle glutamaat die we nodig hebben zelf moeten synthetiseren.

Alle glutamaat in voedsel word in het spijsverteringskanaal omgezet in vrije, ongebonden glutamaat. Glutamaat word bovendien in de hersenen gebruikt als neurotransmitter. De hersen-bloedbarriere, die bepaalt welke moleculen wel en niet in de hersenen terecht kunnen komen, laat echter glutaminezuur niet door. De hersenen moeten dus hun eigen glutamaat maken uit glucose en andere aminozuren."

"Glutamaat komt van nature voor in veel voedingsmiddelen, zoals, vlees, vis, groenten, granen, tomaten, melk, aardappelen, soja en veel kaassoorten.

Veel Aziatische gerechten worden gekenmerkt door de smaak van glutamaat, zowel van natuurlijke oorsprong, uit bijvoorbeeld sojasaus of vissaus, als toegevoegd in de vorm van Ve-Tsin. De Italiaanse keuken ontleent zijn smaak ook vaak aan glutamaat uit tomaten en kaas. Het verhoogt de smaak van het voedsel en zorgt voor een meer weelderige smaak."

http://www.food-info.net/nl/intol/msg.htm
Hennah

Postby Marleendje on Thu Jan 22, 2009 2:07 pm

Dat vind ik een mooie overdenking Hennah, van die sociale context. En daar ben ik het ook helemaal mee eens.
En inderdaad, dat wiki-artikel ken ik ook. Daar zeggen ze dat de negatieve gevolgen nooit wetenschappelijk zijn aangetoond, maar dat is toch niet helemaal waar.

Anyway, biologische producten bevatten inderdaad over het algemeen nauwelijks dit soort additieven. Had niet gezien dat jouw bouillonblokje bio was. Overheen gelezen. Al die heisa om niks :D

Toch fijn om hier even over van gedachten te kunnen wisselen, want ik vind het een moeilijk onderwerp dat me bezighoudt.
Er staat ook ergens dat deze stof je verzadigingsgevoel in de war brengt en zorgt dat je teveel gaat eten. Dat vind ik dan wel weer fijn, dat het niet MIJN schuld is dat die zak chips altijd leeg moet :lol: :lol: :lol:

Overigens: er zijn nog veel meer benamingen voor deze hulpstof dan de drie die jij noemt, die ook gebruikt mogen worden ipv het noemen van het E-nummer. Waarom dat mag is me volstrekt duister. Heel vervelend ook. Ik had laatst zo'n boekje. "Wat zit er in uw eten", heette het geloof ik. Werd je niet heel vrolijk van, maar triggert me dan wel altijd weer om toch maar weer meer fruit te eten en een repertoire 'snel maar verantwoord' samen te stellen. Van die zelfgemaakte maaltijden die in 20 minuten op tafel staan. Kan baby heerlijk mee smikkelen en voor papa en mama is het ook verstandig :wink:
Marleendje

Postby bvdveen on Thu Jan 22, 2009 4:09 pm

Marleendje wrote:Nee, E621, je draait de cijfers om ;-)

:shock: :roll:

Leuke discussie zover. Ik vraag me ook wel eens af in hoeverre de voordelen van verstandige/biologische voeding willen gebruiken opgeheven worden door de nadelen er van, waar de balans ligt als het ware. Thuis doen we zout, peper en/of kruiden aan tafel over ons eten nadat Ilse haar eten uit de pan heeft gekregen. Zij ziet dat ook, wordt dan op termijn de nieuwsgierigheid ernaar niet alleen maar groter? De keuze is beperkter als zout en kunstmatige additieven worden vermeden. Enorme variatie is niet nodig op haar leeftijd denk ik, maar het is wel leuk als er soms wat anders dan normaal gegeten kan/mag worden. Biologische voeding is op minder plaatsen verkrijgbaar, ik ben er minstens een half uur langer voor van huis. Die tijd had ik ook samen met Ilse kunnen doorbrengen. Zo zijn er misschien nog wel meer dingen te bedenken.
Toch denk ik dat het ook een goed signaal is naar onze dochter dat we weloverwogen kiezen voor zo gezond mogelijke voeding, in het redelijke natuurlijk. Want ondanks dat we het aan de ene kant voor onszelf niet heel belangrijk vinden, weten we aan de andere kant dat bepaalde voeding en voedingsadditieven al bij relatief kleine hoeveelheden ongezond zijn en vinden dat voor Ilse wel belangrijk.
Hoe dan ook, het blijft thuis ook een onderwerp van discussie en afwegen tot hoever je moet gaan er mee.

Sander, papa van Ilse.
bvdveen

Next

Return to discussie